SEGONS UN ESTUDI DE FUNCAS
L'economia submergida a Espanya representa el 21,5% del PIB
L'increment de la pressió fiscal en el període 1980-2008 ha incentivat l'augment d'aquest tipus d'activitat
L'economia submergida a Espanya representa el 21,5% del producte interior brut (PIB),segons una anàlisi divulgada aquesta dimecres per laFundació de Caixes d'Estalvis (Funcas) i que ha analitzat el període comprèsentre 1980 i el 2008, en el qual el volum de persones que treballaven en negre ha passat dels 1,4 milions entre 1980 i 1984 alsmés de quatre entre els anys 2006 i 2008, gairebé quatre vegades més.
L'informe de Funcas ressalta que l'increment de persones que treballen en l'economia submergida coincideix amb elfort creixement de l'activitat econòmica oficial i atribueix bona part del fenòmens amotius fiscals. En aquest sentit, els experts destaquen que entre 1980 i el 2008 es va elevar lapressió fiscal, cosa que va incentivar lesactivitats submergides, que el 2000 van suposar una pèrdua derecaptació fiscal de 31.000 milions d'euros, el 5,6% del PIB oficial.
Notícies relacionadesEls experts que han elaborat l'informe han arribat a aquestes conclusions després d'utilitzartres procediments d'anàlisis diferents: el mètode monetari, el consum d'energia i el mètode MIMIC (múltiples indicadors i múltiples causes). Amb qualsevol dels tres mètodes utilitzats, s'aprecia unaugmentdel volum de l'economia submergida, tant en termes absoluts com en comparació amb el volum d'activitat econòmica oficial mesurada pel PIB.
Al respecte destaquen que d'estimacions mitjanes per al període 1980-2008 del voltant del 12,5% sobre el PIB oficial s'ha passat a uns nivells per al període 2005-2008 que se situen entre el 20 i el 23,7%.
- La primera ‘generació sense fills’ es prepara pel "fantasma de la vellesa": el 20% d'adults de 55 a 64 anys no han estat pares
- ‘Anuario de la música en VIVO’ 2024 Madrid destrona Barcelona
- CRIM DE SA POBLA (MALLORCA) Va matar a cops de martell el seu germà i està en llibertat: «Feia 25 anys que robava i assetjava la meva mare per pagar les seves addiccions»
- Gestió dels residus Els incendis de bateries de patinets en plantes de reciclatge inquieten l’AMB
- Millorar la mobilitat La primera rampa mecànica per a vianants de Barcelona començarà a construir-se a l’octubre a Montbau
- Reduir la jornada concita més suport que tributar per l‘SMI
- Enquesta Política d’Espanya del GESOP El 81% dels espanyols volen un pacte del PSOE i el PP en finançament autonòmic
- La meitat dels enquestats recolzen el model de Muface
- Carrera popular a peu o amb bicicleta Manresa camina pel seu canal del segle XIV
- Ganga Dolça Una porció de ‘cheesecake’ a 99 cèntims