CRISI DE LA INDÚSTRIA CATALANA

La Generalitat busca marques asiàtiques per suplir Derbi i Yamaha

El sector preveu una caiguda a la meitat del volum de fabricació que causarà el tancament de proveïdors

Protesta de treballadors de Derbi al circuit de Montmeló, el cap de setmana passat.

Protesta de treballadors de Derbi al circuit de Montmeló, el cap de setmana passat. / ACN

1
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / Barcelona

El pla B per al sector de la moto catalana ja està en marxa. La Generalitat, les marques de capital català i els proveïdors treballen per preparar el pitjor escenari possible, el tancament gairebé simultani de Derbi i Yamaha, les dues últimes grans fàbriques de motos que queden a Catalunya després que Honda traslladés la producció en sèrie. Per evitar un daltabaix en els proveïdors que deixi tocada de mort una indústria en altres temps pròspera, el Govern català negocia amb altres multinacionals estrangeres, incloses les asiàtiques, per tal d'atraure amb urgència prou volum de fabricació per esmorteir el cop de Derbi i Yamaha.

«Busquem inversions de valor afegit, però evidentment no descartem altres projectes perquè necessitem massa crítica», va assegurar ahir Joan Sureda, director general d'Indústria de la Generalitat, en la presentació del pla estratègic per dinamitzar el sector. Per això, les marques de països emergents com la Xina o l'Índia que tinguin intenció de tenir una base de producció a Europa també són a la llista d'empreses candidates per al relleu de la catalana Derbi, ara en mans de la italiana Piaggio, i de la japonesa Yamaha. A més d'obrir centres productius, també es planteja que les factories de Rieju i Gas Gas assumeixin la producció per a les marques que pugui atraure la Generalitat.

Notícies relacionades

Encara que Sureda no va concretar quina és aquesta «massa crítica» necessària, el president de l'agrupació sectorial d'empreses de la moto i conseller delegat de Rieju, Jordi Riera, va advertir que la producció prevista per al 2011, que rondarà les 60.000 unitats a Catalunya, ja suposa una «xifra de mínims» semblant a la del 2010 però que pot caure a menys de la meitat si Derbi i Yamaha traslladen les línies de muntatge a Itàlia i França, respectivament. Aquest transvasament abocaria molts proveïdors al tancament.

>> Més informació a e-PeriódicoMés informació a e-Periódico

Temes:

Motos Yamaha