NoVETATS D'UNA EMPRESA FAMILIAR CATALANA

Vichy Catalán inverteix 3 milions per captar un públic més jove

La firma diversifica el seu negoci amb el llançament d'una gamma de refrescos

La companyia combina el format clàssic de l'ampolla de vidre amb la llauna

Joan B. Renart i Montalat, conseller delegat del grup Vichy Catalán.

Joan B. Renart i Montalat, conseller delegat del grup Vichy Catalán. / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA

La crisi ha provocat una revolució en els hàbits de consum dels ciutadans. Només les empreses que s'adapten a aquesta nova situació se'n surten. I això és el que està fent el grup Vichy Catalán, que ha apostat pel llançament de nous productes en nous envasos per diversificar l'oferta i atraure un nou tipus de consumidor.

«La nostra empresa té 130 anys d'història. Fer un pas així no ha sigut fàcil, però havíem de diversificar la gamma de productes i anar més enllà: passar del vidre a la llauna», explica el conseller delegat del grup Vichy Catalán, Joan B. Renart i Montalat. Al rellevar el seu pare en la direcció, va iniciar una sèrie de projectes que han fructificat els últims mesos i que tindran continuïtat.

El novembre de l'any passat la firma va començar la seva particular revolució. Va llançar al mercat, en format llauna de 33 centilitres, la tradicional aigua mineral natural carbònica Vichy Catalán i un nou producte, Vichy Catalán Lemon. «La resposta del consumidor ha sigut excel·lent. Tant, que hem hagut de llançar l'aigua amb llimona en format d'ampolla de vidre perquè la restauració ho demanava», destaca.

Ara, la firma continua ampliant el catàleg de productes i acaba de treure a la venda (també en format llauna de 33 centilitres) la primera Tònica Premium elaborada amb l'aigua mineral natural carbònica de la font de Caldes de Malavella, i a més suma dos nous refrescos «saludables, sense sucres afegits ni aportació calòrica»: Vichy Catalán Plus Lima-Limón i Menta. «Tot és fruit del nostre departament de R+D+I. Els nous refrescos tenen vitamines B6, i B12, ginseng i guaranà», afegeix el directiu.

L'objectiu del nou format (la llauna), que incorpora una tapa de plàstic perquè, una vegada oberta, la beguda no perdi les seves qualitats, és «adaptar-se als nous moments del consum». «Que el ciutadà pugui emportar-se el Vichy allà on vulgui, a la muntanya, d'excursió, quan va en bicicleta. Abans amb el vidre, això era impossible. Ara sí que es pot fer», afirma Renart.

INVERSIÓ / Eltargetde clients de Vichy Catalán era fins ara d'«entre 25 i 40 anys i més endavant», i amb els nous articles ampliarà la base «amb consumidors a partir de 16-17 anys». «Havíem d'acostar-nos al públic més jove», assenyala el directiu, que xifra la inversió que ha fet la companyia en aquests productes en tres milions, inclosa la R+D i la campanya de promoció.

Notícies relacionades

El grup també té previst exportar aquests nous articles (ja està present en 39 països, encara que aquests només representen el 5% de la facturació total). La firma, que encara no ha fet públiques les dades del tancament de l'exercici 2012, reconeix que l'any passat «va ser pitjor que l'anterior per la caiguda en la restauració», però que aquest any, amb els nous productes llançats, esperen recuperar el terreny perdut.

Per un altre costat, la companyia catalana, que també ha remodelat gairebé del tot el balneari de Caldes de Malavella, lamenta que al final no poguessin adquirir la firma Cacaolat. «Va ser una experiència aprofitable, una altra aposta per la diversificació. Però no va poder ser», conclou Renart.