NOVES FÓRMULES PER OBTENIR RECURSOS

Micromecenatge en auge

El finançament col·lectiu o 'crowdfunding' va moure el 2013 uns 30 milions a Espanya

El sector ultima una guia per als particulars sobre les implicacions jurídiques i fiscals del sistema

En família 8 Des de l’esquerra, Adrià, Jonàs i Joan Sala a Verkami.

En família 8 Des de l’esquerra, Adrià, Jonàs i Joan Sala a Verkami. / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
AGUSTÍ SALA
BARCELONA

L'incipient sector del crowdfunding o micromecenatge (finançament col·lectiu) va gestionar l'any passat uns 30 milions d'euros en projectes de diferent índole a Espanya, dels quals el 70% van ser de caràcter cultural. Aquestes dades, que són més del doble que el 2012, són amb les que treballa l'Associació Espanyola de Crowdfunding, creada fa poc més de mig any i en la qual s'han integrat gairebé una desena d'aquestes plataformes. La progressió continua i per a aquest any esperen arribar a 70 milions.

L'advertència d'Hisenda que aquestes operacions han de tributar com a donació i, en cas de tenir contraprestació, aplicar-hi l'IVA, com va publicar la setmana passada EL PERIÓDICO, no ha agafat per sorpresa el sector. «La legislació és clara com amb qualsevol altra activitat. El problema és quan les operacions es fan entre particulars, que ho solen desconèixer», explica Xavier Olivella, president de l'associació.

Per tot plegat, i malgrat que la majoria d'aquestes plataformes expliquen a les seves webs les conseqüències tributàries i jurídiques del finançament col·lectiu, l'associació elabora una guia de bones pràctiques. És, alhora, una fórmula d'establir un marc de desenvolupament més clar per als que busquen finançament i per als mecenes.

Quan els que recorren a aquest finançament són societats o fundacions o els mecenes són al seu torn persones jurídiques no hi sol haver problemes de desinformació. Els problemes arriben a mesura que guanyen força, com passa actualment, aquells en què participen centenars de particulars. «És una activitat nova. La més antiga de les xarxes de crowdfunding a Espanya té de tres a quatre anys», recorda Olivella. I no hi ha una regulació específica com a Alemanya o el Regne Unit que, en alguns casos, disfruten fins i tot d'avantatges tributaris. A Espanya la fórmula més estesa, la d'aportació/recompensa, no està regulada.

Notícies relacionades

Als EUA, el mercat i el sector són gegantins. Només Kickstarter (www.kickstarter.com), la més gran de totes, va gestionar l'any passat més de 200 milions d'euros. La suma puja a més de 700 milions en 55.00 projectes en què han participat 5,5 milions de persones des del 2009 (des de pel·lícules fins a música). A Espanya, entre les més implantades hi ha Verkami (www.verkami.com), especialitzada en projectes culturals.

Des que va néixer l'any 2010, aquesta xarxa amb seu a Mataró ha gestionat més de vuit milions d'euros en 1.800 projectes amb una mitjana de 4.800 euros, explica Joan Sala, biòleg impulsor de la xarxa amb els seus fills Adrià (historiador de l'art) i Jonàs (físic).