Holanda conclou que l'MH17 va ser abatut per diversos projectils

«Es va trencar a trossos durant el vol», determinen els investigadors

El primer informe sobre la causa del sinistre descarta fallades tècniques

Dos civils observaven les restes de l’avió abatut el 17 de juliol a l’est d’Ucraïna.

Dos civils observaven les restes de l’avió abatut el 17 de juliol a l’est d’Ucraïna. / REUTERS / MARKO DJURICA

2
Es llegeix en minuts
MONTSE MARTÍNEZ / BRUSSEL·LES

Ni fallades tècniques ni mala praxi de la tripulació. El vol MH17 de la companyia Malaysia Airlines que el 17 de juliol es va enlairar d'Amsterdam amb destí a Kuala Lumpur va ser abatut quan sobrevolava l'est d'Ucraïna. «Un gran nombre de projectils van penetrar a l'avió des de fora», recull l'informe preliminar fet públic ahir per la Junta de Seguretat dels Països Baixos, que afegeix: «Es va trencar a trossos durant el vol». De les 298 víctimes mortals, 196 eren de nacionalitat holandesa.

A l'espera d'un informe definitiu, que els investigadors holandesos tindran a punt en el termini d'un any, aquesta primera aproximació és compatible amb la versió que la nau va ser abatuda per projectils llançats des de la zona controlada per les milícies prorusses de l'est d'Ucraïna. Una explicació que es va fer pública el mateix dia del sinistre aeri amb l'aval dels Estats Units. L'informe, no obstant, no assenyala d'on provenien els projectils ni qui els va llançar.

De fet, va ser aquest greu sinistre aeri el que va provocar la primera bateria de sancions de la Unió Europea a Rússia pel seu paper en el conflicte ucraïnès al donar suport armamentístic als rebels independentistes de les regions de l'est d'Ucraïna.

Les característiques de les restes de l'avió, escampades per diversos llocs, i els danys apreciats en el fusellatge permeten concloure que va patir danys estructurals a causa dels impactes que van provocar la desintegració durant el vol. «Això explica l'abrupte final de les gravacions, la simultània pèrdua de contacte amb el control aeri i la desaparició de l'aparell del radar», expliquen els investigadors.

A més a més, l'informe recull que les gravacions registrades a la cabina demostren el desenvolupament normal del vol, sense senyals d'emergència ni de fallades tècniques, fins que finalitzen «de manera abrupta».

L'avió estava en bones condicions tècniques quan va sortir d'Amsterdam i anava comandat per una tripulació experimentada, segons confirma l'informe que ha estat enviat a la resta d'Estats -Malàisia, Ucraïna, Rússia, el Regne Unit, els Estats Units i Austràlia- que participen en la investigació per a la seva revisió.

193 identificats

Notícies relacionades

El primer informe oficial sobre les causes del sinistre es va fer públic el mateix dia en què Holanda confirmava la identificació de 10 víctimes més, amb les quals ja sumen un total 193. El delicat procés d'identificació continua a la base militar de Hilversum, al nord d'Holanda, i trigarà, amb tota probabilitat, mesos a completar-se.

Els rebels prorussos van assegurar ahir que garantiran la seguretat dels experts malaisis que han d'accedir a la zona per fer la seva pròpia investigació. «Garantirem la seva seguretat», va assegurar ahir Aleksandr Zakhàrxenko, líder de l'autoproclamada república popular de Donetsk. El líder separatista va aprofitar per insistir en la idea que les seves milícies no tenen armament que sigui capaç d'abatre un Boeing de passatgers.