DEFENSA DEL CONSUMIDOR
Les aerolínies han de pagar fins a 600 euros si el vol s'endarrereix
Els espanyols deixen de reclamar 500 milions a l'any per incidències en trajectes aeris
Alguns turistes han viatjat gratis en avió aquest estiu. La normativa europea estableix indemnitzacions importants en cas d'endarreriments i els viatgers més espavilats han aconseguit el reemborsament dels seus bitllets després d'haver sofert un entrebanc en el seu vol. No obstant, la majoria dels passatgers dels avions desconeixen la normativa actual i els drets que els emparen (encara que AENA distribueix un fullet de 44 pàgines sobre l'assumpte als aeroports). Es calcula que els espanyols deixen de reclamar 500 milions d'euros a l'any per incidències en vols. En total són més d'1,2 milions de passatgers espanyols que han rebut un servei incorrecte i no passen per la finestreta de reclamacions per exigir el que és seu segons la llei, segons dades difoses pel portal de gestió de compensacions, Flightright.
RETARD, CANCEL·LACIÓ I 'OVERBOOKING'
Segons la normativa europea les companyies aèries han d'indemnitzar els viatgers amb vols endarrerits de més de tres hores, cancel·lats o amb 'overbooking'. El reemborsament total és possible per a totes les distàncies quan se superen les cinc hores de retard. Existeixen companyies privades que s'encarreguen de les reclamacions a canvi d'una comissió, però és possible que el viatger afronti els tràmits sense gaires problemes (el més aconsellable).
El Reglament (CE) 261/2004 del Parlament Europeu i del Consell, estableix que els passatgers i les passatgeres els vols dels quals tenen un retard de durada determinada en funció de la distància a recórrer tindran dret a informació, atenció i al reemborsament del seu bitllet o un transport alternatiu. Així mateix, i d'acord amb una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea de 19 de novembre del 2009, tindran dret a compensació econòmica. L'assistència a la qual es té dret varia en funció del temps de retard, distància que cobreix el vol i si aquest és intracomunitari o extracomunitari.
FINS A 600 EUROS
En el cas d'un retard, per exemple en el retorn, sempre podrà reclamar-se una indemnització, que està fixada legalment segons el temps de retard. Aquesta indemnització arriba als 600 euros per viatger en el cas de companyies europees en un vol internacional i amb retard superior a les cinc hores.
POSSIBILITAT DE REEMBORSAMENT
Quan un vol registra un retard de 5 hores o més, i la persona viatgera decideix no viatjar, tindrà dret al reemborsament del cost íntegre del bitllet al preu al qual es va comprar, corresponent a la part del viatge no efectuada i a la part del viatge efectuada si el vol ja no té raó de ser. A més, si procedeix, s'haurà de facilitar un vol de tornada al primer punt de partida com més aviat millor. El reemborsament haurà de fer-se en un termini no superior a 7 dies, i podrà efectuar-se en metàl·lic, per transferència bancària electrònica, transferència bancària, xec o, amb acuerd previ firmat pel passatger, bons de viatge o altres serveis.
LA NORMATIVA
El Tribunal de Justícia de la Unió Europea va dictar una Sentència mitjançant la qual es pot acudir a aquest dret per a determinats casos de retard. Quan la persona viatgera arribi al destí final 3 o més hores després de l'hora d'arribada inicialment prevista per la companyia aèria i la causa del retard no és extraordinària, podrà exigir una compensació d'entre 250 i 600 euros (en funció de la distància i de si el vol és o no intracomunitari).
CIRCUMSTÀNCIES EXTRAORDINÀRIES
Notícies relacionadesCom a circumstàncies extraordinàries s'entén una vaga o condicions meteorològica adverses. Malgrat això, per exemple, si una persona va a agafar un vol i resulta que el cancel·len per raons de vaga i l'hi reprogramen per a un altre moment, en aquest vol reprogramat no podran denegar-li l'embarcament, i si l'hi deneguen adduint motius operatius o empresarials, o derivats de les circumstàncies excepcionals, podrà reclamar els drets corresponents de compensació.
CAS I TERMINIS DE PAGAMENT
Existeix el dret a rebre una compensació si en un vol amb connexions, que ha patit un retard en la sortida inferior als llindars establerts, menys de tres hores, però que va arribar al seu destí final amb un retard superior a tres hores respecte de l'hora d'arribada programada. En aquests casos la indemnització pot arribar a 600 euros, al marge del cost del bitllet. Generalment, les companyies solen pagar un mes després d'haver-se acceptat la reclamació. Sempre queda la possibilitat d'una reclamació superior si existeixen danys i perjudicis suplementaris i quantificables. En aquest cas, el més aconsellable és recórrer a empreses especialitzades a tramitar les reclamacions
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia