COMISSIÓ PARLAMENTÀRIA

Soriano: "Spanair seguiria volant si hagués rebut el 20% de les ajudes públiques que va tenir Iberia"

L'expresident de l'aerolínia en fallida assegura al Parlament que la falta de finançament va ofegar la companyia

L’expresident de Spanair Ferran Soriano, durant la seva compareixença per videoconferència a la comissió del Parlament català.

L’expresident de Spanair Ferran Soriano, durant la seva compareixença per videoconferència a la comissió del Parlament català. / EFE / ALBERTO ESTÉVEZ

1
Es llegeix en minuts
MAX JIMÉNEZ BOTÍAS / BARCELONA

"Si un estat hagués invertit 300 milions en la companyia, Spanair seguiria viva en aquest moment". Ferran Soriano, expresident de Spanair, ha atribuït a la falta de finançament en un moment econòmic complicat la desaparició de la companyia aèria que havia de fer de l'aeroport de Barcelona un 'hub' --centre d'interconnexions-- intercontinental. 

En aquest sentit, ha recordat durant la seva compareixença a la comissió del Parlament de Catalunya que investiga la fallida de l'aerolínia, que Iberia va rebre fins a 2.300 milions d'ajudes públiques per mantenir la seva activitat, mentre que la companyia que dirigia va arribar a rebre només 180 milions d'euros procedents de les administracions públiques, Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Barcelona. "Si Spanair hagués rebut només un 20% de les ajudes públiques que va rebre IberiaSpanair seguiria volant".

Soriano ha repetit en diverses ocasions que si els accionistes de la companyia, representants del sector públic i privat, haguessin aportat més capital al projecte, aquest podria haver aconseguit els objectius que s'havia fixat de fer vols intercontinentals amb l'entrada d'un soci industrial. I aquest objectiu no es va poder complir perquè la Generalitat, a través de la Conselleria d'Economia que dirigia Andreu Mas-Colell, va decidir no aportar més diners a la companyia --tampoc els socis privats--.

DENÚNCIA A BRUSSEL·LES

Notícies relacionades

L'expresident de l'aerolínia, a més, ha atribuït el tancament de la companyia a la denúncia interposada per Vueling i Ryanair a la Unió Europea perquè les aportacions públiques a la companyia es podien considerar ajudes d'Estat. "En aquell moment negociàvem l'entrada de Qatar Airways i ja s'havia redactat el contracte per a la compra del 49% de la companyia perquè aportés 150 milions d'euros. Aquella denúncia va fer que Qatar es retirés del projecte perquè no volia complicacions amb la UE", ha contestat Soriano a una pregunta del representant d'ICV-EUiA a la comissió parlamentària.

Soriano també ha dit que la companyia va negociar l'entrada amb altres possibles socis industrials que no es va arribar a concretar perquè van trobar altres opcions amb altres ciutats europees, com Berlín i Roma. Però ha destacat que les condicions del mercat en aquell moment també van contribuir a les dificultats de la companyia. "Si el preu del petroli hagués estat a 50 euros, com ara, segurament hauríem tingut beneficis", ha apuntat en un moment de la seva intervenció a la comissió, que ha realitzat per videoconferència des de Manchester, on viu i treballa en aquest moment.

Temes:

Spanair