COMISSIÓ D'INVESTIGACIÓ DEL PARLAMENT

El Govern va buscar tancar ordenadament Spanair

Gaspart assenyala que la Generalitat va oferir diners el matí de la fallida de la firma

«Tornaria a intentar l'operació. Ho vaig fer i ho tornaria a fer sempre», destaca

El president de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, ahir al Parlament.

El president de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, ahir al Parlament. / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
J. M. BERENGUERAS / BARCELONA

Nova jornada de compareixences en la comissió sobre la fallida de Spanair al Parlament. Ahir va ser el torn del president de Turisme de Barcelona i membre del consell d'administració de la desapareguda aerolínia, Joan Gaspart, que no només va assegurar que repetiria l'operació, sinó que va afirmar que la Generalitat va oferir més ajudes el dia que l'aerolínia va fer fallida, la nit del divendres del 27 de gener del 2012.

«La Generalitat -va sostenir Gaspart- ens va oferir diners el mateix matí del tancament per intentar buscar solucions en un terreny més ordenat. Ens oferia una ajuda per guanyar temps», ja que Qatar Airways va decidir retirar-se el 25 de gener arran de la denúncia d'una associació d'aerolínies davant la Unió Europea per determinar si els recursos públics injectats a Spanair -uns 175 milions d'euros- podien considerar-se ajudes d'Estat.

No obstant, va afegir Gaspart, el problema va deixar de ser econòmic quan, en una reunió del consell, un representant dels pilots els va advertir de l'estrès que podia ocasionar la notícia sobre els conductors de les aeronaus. «El que ningú s'esperava era això de l'estrès, i quan surt aquest tema veiem que ja no és un problema de diners, sinó d'evitar que surti que Qatar Airways es retira i que sense Qatar la gent pensi que el projecte ja no té viabilitat», va apuntar.

«Quan tots els avions han aterrat es fa el comunicat del cessament d'operacions, i, mentrestant, es treballa per part dels tècnics perquè els passatgers no es quedin sense viatjar. Tots viatgen», va afirmar Gaspart, encara que milers de passatgers es van quedar en terra tot i els vols alternatius que van oferir per a aquell cap de setmana companyies com Vueling, Iberia i Air Europa.

El directiu, que igual que altres compareixents anteriors va defensar que l'aerolínia «era viable», i va destacar que Spanair «no va ser un fracàs». «No va sortir bé. Mai vam pensar que fèiem un negoci per a les nostres empreses, sinó que pensàvem que fèiem un gran favor al país», va apuntar Gaspart, que va defensar que l'operació sempre va ser molt més privada que pública, malgrat la col·laboració.

Notícies relacionades

AMÈRICA, ÀSIA / «Tornaria a intentar l'operació. Ho vaig fer i ho tornaria a fer sempre, perquè es tracta de convertir Barcelona en un hub internacional», va afegir Gaspart, que va considerar que l'aeroport de Barcelona encara té molt camí per recórrer en les connexions amb Amèrica, Àsia i Àfrica.

També ahir va comparèixer l'exconseller Jordi Rafael Bagó (Grup Serhs), que va sostenir: «Hi havia una part emocional dins del projecte, però com a empresaris sempre vam creure en la seva viabilitat». El directiu va indicar que la seva empresa va aportar un milió d'euros a la companyia aèria, i va reconèixer que hi ha iniciatives empresarials que no tenen un benefici econòmic directe ni immediat: «Era una inversió que fèiem gairebé a fons perdut».