OPERACIÓ EN EL SECTOR DE L'ALIMENTACIÓ

Unió contra la marca blanca

Bimbo confirma la compra de Panrico per recuperar terreny als productes dels súpers

Brioixeria 8 Un camió de Panrico a la planta de la firma de Santa Perpètua de Mogoda.

Brioixeria 8 Un camió de Panrico a la planta de la firma de Santa Perpètua de Mogoda. / ARXIU / MIQUEL MONFORT

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS / BARCELONA

Bimbo va confirmar ahir que ha arribat a un «acord preliminar» per adquirir Panrico, de manera que el grup mexicà, que ja és la principal firma panificadora del món, també es convertirà en líder a Espanya i Portugal en el negoci del pa de motllo i la brioixeria. L'acord serà analitzat amb cautela pels sindicats, que esperen una consolidació dels seus llocs de treball després de dos anys de lluita contra els encara propietaris de Panrico, el fons de capital risc nord-americà Oaktree. No obstant, la mexicana, coneixedora del mercat local, trobarà a frenar l'avanç de les marques blanques el seu principal repte.

«L'adquisició inclou el 100% de les accions, excloent la categoria de pa de caixa [motllo] amb marca», assegurava el comunicat enviat ahir per l'empresa centreamericana d'origen català. Excloure el pa de motllo de l'operació és una de les claus per rebre l'autorització de l'operació de la CNMC -també està pendent una auditoria dels comptes-, perquè només queden Panrico i Bimbo com a grans marques en pa de motllo a Espanya (la mexicana té al voltant del 41% de la quota de mercat i Panrico, un 8,5%; pel 47,5% de la marca blanca) i la seva concentració donaria lloc a un «quasi monopoli», segons fonts del sector. Això sí, sí que s'inclou la fabricació de marca blanca: tant Bimbo com Panrico produeixen per a diverses empreses de distribució.

Notícies relacionades

«La marca blanca ha robat molt pes en la majoria dels productes, en especial en la brioixeria. Aquest va ser un dels motius dels problemes laborals de Panrico», recorden les mateixes fonts. Una concentració de les dues marques donaria lloc a sinergies, encara que al mateix temps el consumidor podria quedar-se sense algunes de les opcions als estants dels súpers. En altres sectors, com en la brioixeria dolça, les dues firmes sumen una quota de mercat del 20%. Si es concreta la compra, Bimbo comptaria amb 16 fàbriques a la península Ibèrica (14 a Espanya).

«Demanarem una reunió amb la direcció de l'empresa perquè ens expliqui la situació, perquè de moment no hi ha hagut contacte oficial», va assegurar a aquest diari Miguel Ángel Domínguez, secretari general de la Federació Agroalimentària de CCOO de Catalunya. «No podem valorar l'adquisició fins que en coneguem els detalls. Però sí que estarem atents perquè es garanteixin els llocs de treball», va afegir. Després de l'ERO, CCOO sospita que l'únic que va buscar Oaktree era rebaixar costos per després vendre la firma.