FIASCO D'UNA AEROLÍNIA

La Generalitat va destinar més de 210 milions a Spanair

Un informe de la Sindicatura de Comptes xifra les aportacions del Govern català a la companyia fallida

Ferran Soriano, en la presentació del logo de la companyia el 2009.

Ferran Soriano, en la presentació del logo de la companyia el 2009. / ARXIU / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts

La Generalitat va aportar 211,25 milions d'euros a Spanair entre el 2009 i el 2012, quan l'aerolínia va fer fallida, a través d'aportacions de capital i de préstecs directes o indirectes --per a altres accionistes de la companyia--, segons un informe publicat aquest dijous per la Sindicatura de Comptes de Catalunya.

L'organisme fiscalitzador ha analitzat els comptes de Spanair i dels seus accionistes des que va ser adquirida majoritàriament per inversors catalanes el 2009 fins que va deixar d'operar el gener del 2012, amb l'objectiu de dilucidar les aportacions de capital públic que va rebre l'aerolínia, responent a un encàrrec que li va fer el Parlament.

La Sindicatura no fa una suma total del capital públic aportat donada la diversitat de societats de l'administració que van participar en Spanair, la multiplicitat de vies per les quals van recolzar la companyia presidida per Ferran Soriano i la combinació de participacions amb inversors privats.

A més, la Sindicatura de Comptes ha acceptat les al·legacions de Fira de Barcelona en què aquesta entitat argumenta que les inversions que va fer --25,5 milions-- procedien de fons propis, i per això no es poden considerar inversions públiques, tot i que Fira té en el seu accionariat l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat. Aquest també va ser un dels arguments esgrimits per Fira davant les autoritats europees per negar que es tractés d'ajudes públiques encobertes a l'aerolínia.

XARXA DE SOCIETATS

L'informe sí que detalla la xarxa de societats públiques i privades --i les seves interconnexions-- que van participar d'una o altra manera en el finançament de Spanair en aquells anys, i detalla les aportacions públiques a través d'aportacions de capital, préstecs, despeses de funcionament i avals.

El document recull que el 2009 la Generalitat va dedicar 44,75 milions d'euros a préstecs per finançar la inversió pública --de l'àmbit de l'Executiu català i de l'Ajuntament de Barcelona-- i privada necessària perquè Spanair passés a tenir majoria de capital català, ja que l'aerolínia sueca SAS es volia desprendre de la companyia espanyola.

Notícies relacionades

El 2010 la Generalitat va seguir concedint préstecs a inversors públics i privats per dedicar-los a Spanair, i a més va fer aportacions de capital a l'aerolínia a través d'empreses de la Generalitat.

El 2011 va optar per l'opció de préstecs i préstecs participatius directament per a Spanair per un import de 80,5 milions, i el 2012 va prestar 10 milions a l'aerolínia a través de l'empresa pública Avançsa.