REPTE DE LA DISTRIBUCIÓ TRADICIONAL

La guerra del súper 'on line'

Les cadenes afirmen que ajudarà a fer que aquesta forma de comprar arrenqui

L'estrena d'Amazon.es en la venda d'alimentació revoluciona el sector

4
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS / BARCELONA

Les compres per internet a Espanya creixen a un ritme anual del 25% i en sectors com el turisme els operadors turístics on line ja facturen més que els tradicionals. No obstant, les vendes a internet de gran consum (alimentació i drogueria) tot just suposen l'1,2% de la facturació total a Espanya. Els espanyols semblen preferir fer la compra físicament als súpers i hípers de tota la vida, però l'estrena d'Amazon.es en la venda d'articles d'alimentació i drogueria revolucionarà, segons apunten des del sector, la manera com consumeixen els ciutadans.

Fins al moment, el mercat dels súpers on line a Espanya era dispar. Algunes cadenes (com Lidl) encara no tenen venda a través de la seva web, altres van estrenar aquesta modalitat de compra fa 15 anys i algunes han variat poc el seu disseny i usabilitat des d'aleshores, cosa que es tradueix en un percentatge de venda del canal on line molt baix. «Fins ara la venda on line no es tenia en compte, era un servei que es tenia perquè s'ha de tenir però que en realitat importava poc. Eren despeses i complicacions», revelen fonts d'una coneguda cadena de súper.

Però, ¿què passa quan arriba un nou actor que ofereix una compra fàcil i ràpida? «L'experiència en altres països ens diu que quan entra un nou actor com Amazon, s'accelera la reconversió del sector tradicional i s'amplia la base d'usuaris que compren on line», destaca Florencio García, responsable de l'àrea de Distribució de la consultora Kantar Worldpanel España.

En altres països com el Regne Unit l'e-commerce d'alimentació ja representa el 6% del total de les vendes del sector, mentre que a Corea del Sud el percentatge arriba al 13,2%. «A Anglaterra s'ha produït una acceleració molt important en els últims anys per l'arribada d'Amazon i l'aparició de companyies de venda d'alimentació només per internet com Ocado, que han fet posar les piles als competidors tradicionals. Ara, tots creixen», afegeix García. L'esmentada Ocado va facturar al Regne Unit l'any passat 1.350 milions d'euros, una xifra similar a la facturació total de Caprabo, que compta amb 319 supermercats a Espanya.

INVERSIÓ

Els últims anys a Espanya algunes cadenes han invertit a renovar o estrenar les seves botigues on line. Condis va renovar la seva web el 2014 (Condisline), Dia ha fet el mateix recentment i grups com El Corte Inglés han llançat apps per fer la compra des del mòbil o la tauleta. L'èxit de les webs depèn de cada cadena: per a Condis, el 0,9% del total de la facturació es fa des de la web; mentre que per a Mercadona aquest percentatge és de l'1% i a Caprabo, del 2,9%. «A les cadenes ja els anava bé que el client passi pels súpers i que compri no només el que té apuntat, sinó també nous productes», recorden diverses fonts del sector.

Però ara les cadenes tradicionals es troben amb nous competidors, com el cas d'Amazon.es. «Posem d'inici a disposició de qualsevol consumidor d'Espanya més de 10.000 articles d'alimentació i neteja, que poden tenir a casa l'endemà, fins i tot el mateix dia a Madrid. Oferim un servei còmode i ràpid, i continuarem ampliant el catàleg dels productes que oferim», va destacar a aquest diari François Nuyts, director general d'Amazon.es. «Creiem que ajudarà a fer que el mercat del gran consum per internet creixi», afegeix. La velocitat i comoditat d'entrega és, segons els estudis, un factor determinant per comprar o no per internet.

Però Amazon no és l'únic nou actor al qual hauran de fer front els súpers tradicionals. També han nascut noves plataformes com Ulabox. «Estem encantats amb l'arribada d'un nou equip al nostre terreny de joc. Això confirma que l'aposta que vam fer ja fa cinc anys creant Ulabox per revolucionar el sector dels supermercats ha sigut un encert. Ens ajudarà a accelerar aquesta transformació  i fer que el sector creixi més», afirma Jaume Gomà, cofundador d'aquest súper on line. Altres intents de súper a internet com Alice.es, en canvi, han acabat fracassant.

Notícies relacionades

També han nascut algunes plataformes mixtes, com deliberry.com, que fa la compra pel consumidor en botigues com Caprabo, PlusFresc, Veritas o Casa Ametller. «No som un súper, sinó un aliat d'aquests. Aportem servei al consumidor», manifesta Gemma Sorigué, consellera delegada de Deliberry. A la seva plataforma, els usuaris poden fer la compra on line i, després, una xarxa de professionals anirà a la botiga a fer la compra per l'usuari i l'hi portarà a casa en una hora. També plataformes com Unplis.com o Glovoapp.com fan la compra i l'entreguen a casa de l'usuari.

«La competència és bona i de tots els competidors se'n pot aprendre», apunten des de Mercadona. De moment, els súpers tradicionals amb botiga a internet jugaran la carta de la venda d'articles frescos: Amazon.es no ha entrat en aquest camp. De moment.