CITA MUNDIAL DE L'ALIMENTACIÓ

El sector alimentari abraça la tecnologia per créixer

Drons que sobrevolen els camps o la 'big data' a les fàbriques serveixen per millorar els productes

Un codi QR a tots els articles permetria saber-ne exactament la composició i quan han sigut elaborats

lpedragosa33673731 hospitalet de llobregat  baix llobregat   26 04 20160426190322

lpedragosa33673731 hospitalet de llobregat baix llobregat 26 04 20160426190322 / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Si la tecnologia ha revolucionat el dia a dia de les persones (internet, mòbils, tauletes...), també està canviant un sector tan tradicional com el de l’alimentació. Millores en maquinària i elements com la 'big data' (recollida, emmagatzematge i processament de totes les dades possibles) estan canviant la manera de cultivar/fabricar productes, mentre a l’altre costat el consumidor cada vegada té més oportunitats per fer servir els nous gadgets per alimentar-se d’una manera més sana.

Encara que en la cadena alimentària una cosa tan bàsica com el cultiu segueix sent una activitat a vegades tradicional, molts són els elements tecnològics que s’hi estan incorporant. Per exemple, drons que sobrevolen els camps i analitzen a través de mapes les zones on es necessita més aigua, o on pot haver-hi plagues. «L’agricultura digital i de la 'big data' són factors clau en la cadena de subministrament que canviaran el món agrícola fent-lo més predictible, tant en qualitat com en quantitat, i generaran un augment de la capacitat productiva», va assegurar en el marc de la fira Alimentaria, que se celebra fins demà a Barcelona, Joao Carvalho, director de solucions i desenvolupament de negoci de SAP Espanya.

És precisament la big data allò en què es tenen posades grans esperances en la indústria. «En aquest moment ja és possible mesurar tot el que fa una empresa i el que passa a les fàbriques, fins al més mínim procés, i aquesta informació es pot analitzar per a la presa de decisions en temps real», va destacar el responsable d’automatització de Tetra Pak, Francisco Alférez.

La companyia, que cada any fabrica 180.000 milions d’envasos arreu del món, està implantant un sistema de traçat que permet detectar on és cadascun dels productes, una cosa molt útil en cas d’emergències. «A més, es poden prendre decisions per optimitzar els processos, ja que es pot arribar a saber fins i tot el cost energètic de cada producte», va afegir. «Aquestes solucions s’haurien d’implantar en tota la cadena, des del productor fins al consumidor», va afirmar.

AL MÒBIL

Notícies relacionades

Per Alférez, el futur del sector passa perquè «pràcticament tots els productes» portin un codi QR que permeti als consumidors conèixer, gràcies al seu mòbil, tota la informació nutricional d’un producte i la seva traçabilitat (on ha sigut elaborat, quan...).

Les grans companyies estan implantant solucions tecnològiques, però també s’han creat start-ups que es plantegen revolucionar el sector. És el cas d’Impact Vision, una firma dels Estats Units que està desenvolupant una solució gràcies a la qual, amb una càmera especial, es pot avaluar l’estat d’un producte amb una simple foto. «La idea és que un consumidor pugui simplement amb el seu mòbil fer una foto d’una fruita o una carn i saber, a l’instant, si està en bon estat», explica el seu fundador, Gustav Nipe. 

Dos 'start-ups' d'alimentació

"Estem creant un software capaç d'analitzar els atributs de qualitat dels aliments gràcies a una simple imatge", explica Gustav Nipe, fundador de la 'start-up' Impact Vision, creada als EUA però accelerada per Reimagine Food (centre d'innovació sobre alimentació). Això és possible analitzant quanta llum és reflectida o absorbida pels diferents aliments, algo que es detecta gràcies a cambres especials (que actualment tenen per exemple els satèl·lits). "La solució serà per a empreses, però la idea és que en el futur qualsevol pugui mesurar l'estat d'un aliment amb el seu mòbil", agrega.