CONSUM

Les exportacions salven les marques durant la crisi

Les vendes a l'exterior van pujar el 43% durant la crisi però es van destruir 53.000 llocs de treball

 

  / FERRAN NADEU

1
Es llegeix en minuts
MERCEDES JANSA / MADRID

Les exportacions han sigut la taula de salvació durant la crisi de les marques de fabricant a l'augmentar el seu pes en el producte interior brut (PIB). Entre el 2008 i el 2014 van passar de representar el 6,7% en l'economia al 7,4% gràcies a la vendes a l'exterior, que van augmentar un 43%. Però, el sector es queixa que en el mercat interior ha perdut influència en aquest període i ha retrocedit en valor afegit, ocupació, innovació i contribució als impostos.

Un informe elaborat per Esade assegura que les marques de fabricant donen feina a un milió de persones, el 5,5% del total, tres vegades més que les marques de distribuïdor o marques blanques. Per tant, xifra en 53.600 llocs de treball nets els perduts els anys de la crisi, ja que les marques blanques no han compensat la pèrdua de les de fabricant.

APORTACIONS ALS IMPOSTOS

Una altra conseqüència de la pèrdua de valor del sector de marques de fabricant és la disminució de la seva aportació als impostos directes i indirectes, que l'informe xifra en 967 milions d'euros en els tres últims anys. Malgrat això, les marques aporten més de 9.000 milions d'euros a les arques de l'Estat, el 5,7% del total tributat, i cinc vegades més que les blanques.

Notícies relacionades

Pels autors de l'informe, les causes d'aquest retrocés s'han de buscar en la contracció de la demanda interna per pèrdua d'ocupació.

El president de Promarca, Ignacio Larracoechea, ha xifrat en 1.803 milions d'euros la destrucció de valor de les marques en aquest període de crisi a causa, segons la seva opinió, "d'unes condicions i pràctiques que impedeixen a les marques de fabricant competir plenament".