Cita firal fins diumenge

El Saló Nàutic de Barcelona mostra les joies de l'any

El sector capeja la crisi amb creixements pròxims al 5% i l'aposta per la renovació tecnològica de les embarcacions

Les tecnologies sense fil, internet i el 'joystick' es fan un espai al centre de comandament dels nous models

Vaixells exposats del Saló Nàutic al Moll d’Espanya del Port Vell.

Vaixells exposats del Saló Nàutic al Moll d’Espanya del Port Vell. / EDWIN WINKELS

2
Es llegeix en minuts
EDUARDO LÓPEZ ALONSO / BARCELONA

El Saló Nàutic de Barcelona porta aquests dies a la ciutat els vaixells més llorejats del Vell Continent. El repte per a la cita firal barcelonina d'aquest any no és menor, especialment en un sector que reneix de la profunditat de la crisi a ritmes tranquils. La nàutica és una indústria afectada pels vaivens de la demanda i amb un mercat que navega amb més lloguer que venda i un remarcable creixement de les matriculacions del 4,4%, segons la patronal del sector, i que escora cap a un correcte 5%. 

L'aposta per la innovació i la tradició que fa la direcció del saló és una mostra de l'oxímoron que la nàutica viu a Espanya, desitjada per molts i disfrutada pels menys. Malgrat aquesta aparent contradicció, el cert és que són les millores tecnològiques l'arma necessària per conquistar els compradors i l'argument de venda més sòlid per a una inversió/despesa que ha de perdurar en el temps (tradició). 

 

La qualitat de la mostra d'embarcacions que presenta el Saló Nàutic aquests dies a Barcelona és indubtable. Els millors vaixells del 2016 estan a la vista del curiós, o de l'aficionat capaç de comprar-los. Són embarcacions nominades tant del European Power Boat of the Year com la del European Yacht of the Year 2016, una cosa així com els Oscars de la nàutica. Aquestes joies flotants es poden tocar a la fira sense rebre per això la mirada recelosa de cap propietari, i això sempre ha sigut un dels grans atractius del saló, tant al recinte firal com en els amarratges, flotant. Bayliner, Nimbus, Sasga, Bénéteau, Jeanneau, Dufour, Hanse o Grand Soleil, són algunes de les referències a tenir en compte

Amb preus de vivenda i despeses de manteniment de zona comunitària, aquestes joies flotants acabades de disposar per ser avarades ja incorporen noves tecnologies al seu interior. Lluís Bosch, director de la revista Náutica & Yates, ressalta els canvis que han patit les embarcacions en els últims anys: "Han incrementat per a la mateixa eslora un 20% el seu espai interior i hi ha menys cables. La tecnologia per fi ha arribat, encara que sigui a un ritme més lent que en el sector de l'automòbil", explica.

Joystics en lloc de timó, pantalles tàctils multifunció, 'bluetooth', wifi, tauletes, alarmes, càmeres de vídeo, cartes de navegació electròniques, internet... ja són realitat en unes embarcacions que van trigar lustres a incorporar alçavidres elèctrics. El president del saló, Luis Conde, insta els emprenedors a fixar-se en el sector nàutic com un camp de treball amb múltiples oportunitats: "Les 'startups' poden aportar noves idees, solucions i beneficis a moltes de les firmes expositores i viceversa, si es potencia la col·laboració entre elles". 

Notícies relacionades

Les xifres del sector nàutic espanyol l'any passat reflecteixen dades positives en el segment de les eslores d'entre 12 i 16 metres (el 9,6% de matriculacions, un total de 114 venudes) i del 5% de creixement fins a vuit metres d'eslora (3.910 matriculacions), segons les dades de la patronal Anen i de la Direcció General de la Marina Mercant. És en el mercat de lloguer on està també l'atenció de les drassanes, amb un creixement a Espanya del 13,8% fins al setembre. 

El Saló Nàutic de Barcelona està obert fins diumenge tant al recinte firal com als molls d'Espanya i de la Fusta del Port Vell. Un total de 260 expositors, 670 embarcacions (165 a l'aigua), presenten els seus productes a la cita anual postestiuenca més esperada pels aficionats.