CONSUM

El Black Friday es converteix en un dels dies de més vendes de l'any

Segons CaixaBank, el Black Friday del 2015 va ser la jornada de més volum de compres amb targeta de l'exercici

El comerç 'on line', les grans firmes i també les petites botigues oferiran descomptes massius

jjubierre36402759 barcelona  24 11 2016 black friday en los comercios  illa di161124181945

jjubierre36402759 barcelona 24 11 2016 black friday en los comercios illa di161124181945 / FERRAN SENDRA

4
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

¿Un dia ‘qualsevol’ pot convertir-se en tan sols cinc anys en un dels de més vendes de l'any (o el que més)? La resposta és sí, i aquest dia es diu Black Friday. El dia de les ofertes massives que dóna la benvinguda al Nadal comercial, importat dels Estats Units, se celebra aquest divendres no només com una data consolidada en el calendari a Espanya, sinó també com una de les més importants per al comerç. Amb les botigues de tota mena bolcades, els descomptes massius sedueixen de tal manera que, per a moltes botigues, ja és la jornada més important de l'any.

Va començar sense fer gaire enrenou però en poc temps les paraules Black Friday (divendres negre) ja no sonen a una cosa llunyana, amb accent anglès. Amazon el va portar a Espanya, i la competència en el comerç electrònic el va replicar. També s'hi van sumar algunes grans cadenes, i després el mitjà i petit comerç. Ara, gairebé ningú s'escapa de penjar els cartells d'ofertes, ja que, com apunta el professor d'Esade Gerard Costa, “el consumidor vol i busca descomptes, i sap que al Black Friday n'hi haurà”.

El comerç 'on line' va ser el pioner, i també el que va veure abans la importància d'una jornada com aquesta. Per a Amazon, la jornada del Black Friday va anar creixent any rere any, sent la de més vendes (aquest any el Prime Day ha superat el Black Friday). L'any passat, segons la companyia, Amazon va vendre a Espanya una mitjana de 352 comandes per minut durant la jornada de promocions. En tan sols 24 hores, es van generar més de 560.000 comandes a Espanya. “Durant el Black Friday de l'any passat vam rebre sis vegades més comandes que en qualsevol altre divendres, i aquest any esperem batre el nostre propi rècord impulsats per la combinació de dos factors, el creixement del comerç electrònic i la recuperació del poder adquisitiu de les famílies espanyoles”, comenta François Nuyts, vicepresident i director general d'Amazon.es.

En el cas de Media Markt, un altre dels líders en vendes aquests dies, la companyia preveu incrementar el 600% les comandes fetes a la web respecte a un dia normal. També espera superar la xifra de visites a les botigues de Media Markt, que l'any passat va ser d'1,9 milions de clients. A més, el seu producte estrella són els mòbils: esperen vendre més de 100.000 ‘smartphones’ durant aquesta campanya. El Corte Inglés, mentrestant, també espera batre el rècord de vendes de l'any anterior amb ofertes a tots els departaments.

TOTeS LeS mideS

Comerços de tota mena participen en el Black Friday (alguns fins i tot l'han avançat uns dies i, en molts casos, els descomptes també s'aplicaran durant el cap de setmana). També els petits: associacions com Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya (ABC) i Pimec Comerç defensen que aquesta data ajuda avançar la campanya de Nadal, una cosa positiva per al comerç. El president de Pimec Comerç, Àlex Goñi, ha assegurat que més del 50% del comerç català se suma a aquesta iniciativa i que aquest any, a més, esperen un augment de les vendes. Goñi, això sí, qualifica d'"exagerat" que algunes grans cadenes ampliïn els descomptes durant tota la setmana i fins i tot dues setmanes, perquè es "desvirtua" la idea.  Mentrestant, el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, es queixa que, a diferència de l'any passat, aquest diumenge vinent no és festiu d'obertura comercial, cosa que perjudicarà les vendes perquè moltes botigues farien tres dies de descomptes.

Del Black Friday al Giving Tuesday

Més enllà de sumar-s'hi tota mena de comerços, el més rellevant de la data és que s'ha convertit en un dia supervendes, i no només per al comerç ‘on line’. Diverses cadenes també confirmen la importància d'aquesta data en el calendari comercial: per a algunes l'any passat va ser el setè dia de més vendes de l'any; per a altres, el cinquè. “El que és clar és que aquesta data s'ha situat en el 'top' de les dates de més compres”, destaquen fonts d'una gran firma comercial. La importància per a les botigues depèn del format de comerç, del públic objectiu i les ofertes que fan, però el Black Friday és, ja, un gran dia de compres massives de molta importància per als comptes anuals, perquè com destaca el professor del IESE Pablo Foncillas, “el que el Black Friday està fent és avançar el consum i posar més vegades en contacte el client amb els comerços, sigui quin sigui el seu canal”.

MÉS FACTURACIÓ

Notícies relacionades

Aquesta importància queda reflectida en les transaccions amb targetes de crèdit i dèbit. Segons dades de CaixaBank, líder en targetes a Espanya i en terminals de pagament als comerços (TPV), el Black Friday del 2015 (27 de novembre) va ser el dia amb més facturació en compres amb targeta de l'any (dades tant per targetes com per comerços) i un dels rècords històrics de compres amb targeta en un sol dia per a CaixaBank. “Des del punt de vista de targetes, CaixaBank va incrementar la facturació el 31% en el Black Friday del 2015 respecte al Black Friday del 2014. Així mateix, el Black Friday del 2015 va superar en el 7% el dia de més facturació de l'any anterior, que havia sigut el 23 de desembre del 2014”, apunten fonts de l'empresa. L'augment de facturació per als comerços va ser del 33% en un sol any.

El comerç en bloc apunta que aquest any tornarà a ser un Black Friday de rècord. No obstant, com recorda un operador, el que també espera el sector és que després d'aquests dies d'èxit “no passi com l'any passat: diversos dies, gairebé fins a l'inici de Nadal, que no es va vendre gairebé res”. Al capdavall, “la gent es compra una tele, no pas dues”.