RESCAT BANCARI
Morosos al descobert
L'Associació Bancària Italiana empara la filtració de la llista dels causants del forat de 47.000 milions del Monte dei Paschi di Siena
Empresaris, immobiliàries, armadors i equips de futbol figuren entre els noms

/
Magnats de les telecomunicacions, immobiliàries, jonquis de les finances, equips de futbol… un aire de fi del món s'ha propagat en els últims dies entre els cercles de poder de l'economia italiana per la insòlita filtració d'una llista negra de morosos, en què apareixen noms i cognoms d'alguns dels que han portat el banc Monte dei Paschi di Siena (MPS) a acumular a les seves entranyes 47.000 milions d'euros en crèdits tòxics, i a estar a un pas del col·lapse. Cosa que, al seu torn, davant el que comportava per a Itàlia i per a Europa, va ocasionar que l'Estat italià sortís al rescat de l'entitat bancària.
La idea de la publicació d'aquesta llista va provenir, de forma inusual, de l'Associació Bancària Italiana (ABI). "És necessari adoptar a Itàlia procediments excepcionals de transparència per verificar públicament qui ha endeutat els bancs", va afirmar el president d'ABI, Antonio Patuelli, la proposta del qual va tenir acceptació fins i tot entre representants del Govern de Roma. La filtració té lloc en un moment molt delicat, quan encara s'estan afinant els detalls per al pla de salvament de l'MPS, i la crisi encara castiga fort els ciutadans.
"És necessari adoptar a Itàlia "És necessari adoptar a Itàlia procediments excepcionals de transparència", assegura el president de l'Associació Bancària Italiana
La culpa del forat de l'entitat va ser, segons ha publicat la premsa italiana, de personatges com Giuseppe Statuto, propietari de luxosos hotels a Itàlia, i d'Antonio Muto, un constructor de Calàbria amb presumptes nexes amb el crim organitzat i que hauria obtingut el 2011 de MPS 27 milions d'euros, dels quals només 13 milions se sap per a què es van utilitzar (la reestructuració d'una àrea a Mántova). Així com del constructor Massimo Mezzaroma, les companyies del qual des del maig fins avui van acumular 111 factures impagades per milions d'euros i que ja havia sumat deutes per un equip de futbol, el Siena, que després va fer fallida el 2014.
SECTORS CASTIGATS
Notícies relacionadesEncara que també hi ha noms més coneguts, com el de la família de De Benedetti, propietària del diari 'La Repubblica' i sobretot d'una empresa, Sorgenia, que es va endeutar per 1.800 milions amb els bancs italians i amb un terç d'aquesta quantitat a la panxa de MPS, segons la premsa transalpina. L'empresa segueix arrossegant el banc, al ser a dia d'avui MPS accionista del 17% del capital de Sorgenia. "Molts diaris italians estan perdent diners o estan greument endeutats", i per aquesta raó són susceptibles "als interessos dels bancs", va escriure recentment al respecte l'economista Luigi Zingales, en el blog de l'Stigler Center de la Universitat de Chicago.
La família De Benedetti es troba entre els noms més coneguts de la llista de morosos
I després hi ha els armadors, entre ells els Rizzo Bottiglieri De Carlini, afectats com altres per la crisi del sector. Gianni Punxo, propietari i creador de l'enclavament per al transport intermodal de Nola, una de les principals infraestructures del sud d'Itàlia. I també hi ha fons d'inversió immobiliària com Cordea Savills i Est Capital, una companyia ja liquidada que gestionava un projecte de revalorització del Lido de Venècia. I diverses empreses participades públiques, entre elles les que van administrar projectes en zones tradicionalment administrades per l'esquerra italiana, com l'aeroport de Siena, les termes de Chianciano i l'Ajuntament de Colle Val d’Elsa, que es va involucrar en una fallida iniciativa immobiliària a la Toscana.
- Successos Els Mossos investiguen una baralla entre un home i el coronel Pedro Baños mentre firmava llibres per Sant Jordi
- Les principals cases d’apostes ja tenen un candidat favorit per ser el nou Papa
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- Final d’un pontificat L’ala dura del conclave augura un cisma si s’elegeix un papa continuista
- Famosos Pep Guardiola i Cristina Serra caçats a Barcelona amb un element compartit revelador: ¿reconciliació a la vista?
- Benestar Álvaro Bilbao, psicòleg: "Preocupar-se molt per les coses pot ser un símptoma de salut mental fràgil"
- Un mosso rescata els dos ocupants d'un cotxe després de xocar contra un mur i caure a una piscina
- Gerard Piqué i Clara Chía, ni ruptura ni crisi
- LA RESPOSTA ARBITRAL De Burgos Bengoetxea, l’àrbitre de la final de Copa, esclata a plorar: «És molt fotut que li diguin al teu fill que el seu pare és un lladre»
- Producció ambiciosa Un dia en el rodatge de ‘Ravalear’ (Max), la sèrie de Rodríguez i Lacuesta sobre família, cuina i els dilemes de la Barcelona actual: «És necessari que la ciutat es transformi, però ¿a quin preu?»