NOVETATS AL MOBILE
El cotxe connectat ho sap tot de tu
El cotxe connectat ja és aquí. El que fins fa pocs anys semblava ciència-ficció està donant pas a una nova tendència que ha irromput amb força en el mercat. Aquest any es vendran en tot el món gairebé 50 milions de vehicles equipats amb sistemes que converteixen aquests cotxes en prolongacions de l''smartphone' de l'usuari fins al punt d'actuar com una caixa negra dels seus hàbits de conducció gràcies a la gran quantitat de dades generades pels sensors. Però, ¿qui controla aquesta valuosa informació dels 'smartcars'?
El Mobile World Congress (MWC), que obrirà les seves portes a Barcelona el dilluns dia 27, es convertirà novament en un aparador i un accelerador de la simbiosi entre telèfons mòbils i cotxes. L'aposta de les marques per una fira dissenyada inicialment perquè les companyies tecnològiques mostressin les seves últimes novetats tornarà a créixer en aquesta edició, fins al punt que alguns fabricants de vehicles donen ja més importància al Mobile que als tradicionals salons de l'automòbil.
El nou mercat de cotxes intel·ligents creixerà fins a 700 milions de vehicles el 2022
La nova tendència no és capritxosa, sinó que respon a una demanda en auge dels consumidors. El nou mercat de cotxes intel·ligents seguirà creixent de forma exponencial en els pròxims anys fins a sumar el 2022 un total de 700 milions de vehicles connectats a internet, segons alguns estudis.
"Estar connectat és imprescindible avui dia i en tot moment, també al cotxe", assegura Leyre Olavarría, responsable de connectivitat de SeatSeat, una marca que ha creat un equip específic per dissenyar i desenvolupar solucions perquè els conductors puguin accedir a missatges, xarxes socials i altres aplicacions de forma segura. Actualment, un terç dels Ibiza que ven Seat estan plenament connectats a internet a través dels 'smartphones' amb sistemes Android i iOS (Apple).
CENTRE DE 'BIG DATA' DE VOLKSWAGEN A BARCELONA
La importància de la connectivitat i de la gestió de les dades que proporcionen els 'smartcars' ha portat el grup Volkswagen a crear un centre de 'big data' a Barcelona que dependrà de Seat. Els 50 empleats d'alta qualificació que treballaran al nou centre Metròpolis: Lab Barcelona tindran com a principal missió analitzar dades proporcionades pels vehicles per dissenyar apps per millorar la mobilitat a les grans ciutats.
"Els fabricants "Els fabricants tindran accés a molta més informació amb el cotxe connectat", assegura un expert de Garrigues
De forma paral·lela l'arrencada dels nous vehicles, s'està produint un intens debat legal, ètic i tècnic sobre l'ús del gran potencial del 'big data' aplicat a la mobilitat. "Fins ara, els fabricants de vehicles feien un ús poc intensiu de la informació al voltant dels vehicles venuts, més enllà de tenir la fitxa del propietari i del seu historial de revisions al taller. Però amb el cotxe connectat, tindran accés a molta més informació", indica José Ramón Morales, soci de Garrigues.
De la mateixa manera que un usuari d'un mòbil ha de donar el seu consentiment a l'enviament de certes dades a operadores de telefonia o desenvolupadors d'app per la llei de protecció de dades, "serà necessari que els propietaris d'un vehicle donin la seva aprovació perquè la seva informació pugui ser utilitzada", segons Morales.
Seat opta per demanar a l'usuari consentiment per processar algunes dades generades pels sensors
"A Seat hem optat perquè la propietat de les dades que genera el cotxe connectat sigui de l'usuari i per demanar sempre el seu consentiment per utilitzar-los", indica Leyre Olavarría. Aquest mateix principi és la base de la campanya llançada per la Federació Internacional d'Automobilisme (FIA) amb l'explícit lema de 'El meu cotxe, les meves dades'. La FIA defensa el dret dels conductors a decidir sobre la privacitat de les dades que generen els seus cotxes i la possibilitat d'elegir entre proveïdors de serveis.
CESSIÓ DE DADES A CANVI DE DESCOMPTES
Un sector molt interessat a tenir accés a les dades dels cotxes connectats és el de les asseguradores, ja que els sensors instal·lats en aquests vehicles actuen de fet com una caixa negra que registra els moviments i la velocitat, per exemple. En aquests casos, els usuaris esperen que la companyia els faci una rebaixa en el preu a canvi de permetre'ls l'accés a les dades del seu cotxe, segons una enquesta d'Accenture.
Notícies relacionadesEncara que la intensitat i les potencialitats de la connectivitat en l'automòbil anirà creixent, actualment ja és possible que un cotxe tingui funcions pròpies d'una caixa negra. Leyre Olavarría posa l'exemple de l'app de Seat, que permet als usuaris gravar recorreguts que podrien ser utilitzats com a proves en cas d'un accident.
El nou Citroën C3 va equipat amb una càmera frontal que pot gravar la circulació, com ja fan els conductors de països com Rússia per defensar-se en cas d'un sinistre.
Vehicles amb avisos de suïcides i de sots i amb molt entreteniment
En general, els espanyols volen connectar el seu cotxe a internet per seguir navegant per internet, escoltar música d'aplicacions com Spotify o Deezer i per no desconnectar de les xarxes socials.
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- A partir del 2 d’abril Novetats en la Renda 2024: pagament per bizum, deducció per lloguer i millora per als donatius
- Automoció Seat prescindeix d’improvís de Griffiths, president de la companyia
- Jornada de dol Cinc morts per una explosió de grisú en una mina d’Astúries
- Predicció meteorològica L’arribada d’una nova borrasca tornarà a portar pluges generalitzades a partir de dimecres
- Convivència amb l’extrema dreta El PSC, Junts, ERC, Comuns i la CUP creen una comissió d’estudi sobre els discursos d’odi al Parlament
- Successos La Guàrdia Civil deté a l’Eixample diversos terroristes acusats de col·laborar amb Hezbol·là
- Successos Detingut a l’Hospitalet un taxista per robar targetes bancàries d’avis i treure’n 1.800 euros
- Violència sexual El cas Alves davant del Suprem: no es resoldrà fins gairebé el 2028 i la doctrina apunta a la dificultat d’aixecar l’absolució