CONSUM
La marca blanca es consolida tot i la recuperació del consum
El mercat del gran consum va créixer el 2,7% l'any passat amb els preus a l'alça
getthumbsbyfilename
La crisi va portar una retallada de la despesa, també en alimentació, i un trasllat de la compra de productes de primeres marques a les conegudes com a marques blanques (o del distribuïdor) pel seu preu més baix. Malgrat que en un principi es va atribuir a una mera qüestió econòmica, en els últims anys, amb la recuperació del consum, la marca blanca no només no ha perdut força, sinó que o es manté o fins i tot puja lleugerament. La marca de la distribució sembla haver arribat per quedar-se.
El 2002 la quota de les marques blanques era del 19,7% a Espanya, segons dades de Kantar Worldpanel. A poc a poc va anar augmentant el seu pes, i va ser precisament el 2008 quan va registrar la pujada més alta dels últims 15 anys, quan va passar del 24,6% al 27%. Durant els anys següents, va seguir incrementant el seu pes, amb percentatges per sobre del 30% en els últims sis anys. Si el 2015 la quota va arribar al 33,9%, l’any passat va tancar amb un mercat del 34,1%.
Aquest lleu increment del pes de la marca blanca coincideix, però, amb un clima de recuperació del consum. Segons la consultora Nielsen, «en la plena recuperació econòmica, els espanyols al fer la compra mostren un vigor que no es veia en vuit anys, ja que el gran consum va créixer un 2,7% el 2016, fins als 73.000 milions d’euros», va destacar Gustavo Núñez, director general a Iberia de la companyia. El creixement és en part pels preus més alts: entre el 0,7% i l’1%, depenent de la font. La marca blanca, doncs, es consolida en plena recuperació de la despesa.
MERCADONA / L’èxit de la marca blanca es deu en bona part al creixement de les ensenyes que més han apostat per aquests productes. Mercadona s’ha convertit en la líder destacada del mercat espanyol, amb una quota del 22,9%, fet que representa un increment de dues dècimes en l’últim any. Aquesta firma basa la seva estratègia en els productes de les seves marques pròpies (Hacendado, Bosque Verde...) i en el model d’interproveïdors. El 57,8% del les vendes de Mercadona són de productes de les seves pròpies marques.
Dia, amb el 8,5% de quota, és segona en el mercat espanyol, amb més de la meitat de les seves vendes procedents d’articles de les seves marques. La cadena que més quota va guanyar l’any passat a Espanya va ser Lidl, que va progressar mig punt, fins al 4,1% del mercat. El 81,5% de les seves vendes són de productes de marca blanca.
El que sí que ha canviat amb la recuperació del consum és que a l’hora de fer la compra s’omplen més els carros, amb una categoria a l’alça: els productes frescos (és en aquest àmbit on les firmes tenen més marge de creixement). La compra per internet, a més, comença a engegar. H
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia