el viatger davant les aerolínies

¿Què puc fer si hi ha 'overbooking' al meu avió?

El passatger té dret a ser compensat si es queda a terra per aquesta pràctica habitual de les companyies aèries

34531474 59

34531474 59 / Robert Ramos

3
Es llegeix en minuts

Un incident en un avió de United Airlines per culpa de l''overbooking' ha tornat a situar aquesta pràctica habitual de les companyies aèries -vendre més bitllets que passatges té l'aeronau- en el punt de mira. L'aerolínia nord-americana va requerir l'ajuda de tres agents de seguretat per treure per la força un dels passatgers d'un vol Chicago-Louisville després que aquest es negués a abandonar el seu seient. Les polèmiques imatges del vol de United Airlines plantegen la pregunta: ¿És legal l''overbooking'? I la resposta és que sí. Aquesta polèmica pràctica està estipulada per diferents reglaments segons el país i estableix una sèrie de drets de compensació per als passatgers perjudicats. A Europa aquestes normes estan establertes en el Reglament europeu (CE) 261/2004, en el qual ens centrarem, i alsn EUA estan fixades pel Departament de Transport

Brutal expulsió d’un passatger de United Airlines per ’overbooking’. / periodico

'OVERBOOKING', UNA PRÀCTICA POLÈMICA I LEGAL

Les dues legislacions assenyalen el procediment que les aerolínies han de seguir en els casos d''overbooking'. Les companyies han de preguntar a la zona d'embarcament si entre els passatgers hi ha algun voluntari per quedar-se a terra a canvi d'una compensació. Les aerolínies poden incentivar aquest 'voluntari' amb bitllets o diners, com va passar, sense sort, en el cas de United Airlines.

Hi ha petites excepcions a l'aplicació del Reglament europeu, com si es "viatja gratuïtament o amb un bitllet a preu reduït que no estigui directament o indirectament a disposició del públic". Aquesta normativa s'aplica a tots els vols que surtin d'aeroports de la UE (més Islàndia, Noruega i Suïssa), així com en tots els vols de companyies comunitàries encara que surtin d'aeroports no comunitaris. També defensa els drets dels passatgers de la UE a totes aquelles companyies no comunitàries que surtin de territori comunitari cap a estats que no pertanyen a la Unió Europea.

¿QUINS DRETS TINC?

Una vegada fora d'un avió per 'overbooking' el passatger té:

Dret a la informació: l'empresa li ha d'entregar els documents amb les condicions d'asistència i compensació.

Dret a l'assistència: li han de proporcionar menjar i beguda, dues trucades telefòniques o accés a l''e-mail' i una o més nits d'allotjament, si fos necessari, així com transport. 

Dret al reemborsament o transport alternatiu: el passatger pot escollir entre 1) el reemborsament del bitllet en els set dies següents 2) el transport fins a destí final al més ràpidament possible i en condicions de transport comparables, o 3) el transport fins a destí final en una data posterior que convingui al passatger, en funció dels seients disponibles.

Dret a ser compensat: 250, 400 o 600 euros, depenent de la distància del vol, encara que aquestes quantitats es poden reduir en un 50% si la companyia aèria li ofereix transport alternatiu i compleix el retard en l'arribada a destí.

Si el vol és de menys de 1.500 quilòmetres el passatger ha de rebre 250 euros (amb una reducció del 50% si l'arribada al destí és menys de dues hores més tard). En els vols a dins de la UE de 1.500 km i en tot vol entre 1.500 km i 3.500 km la compensació és de 400 euros (amb una reducció del 50% si l'arribada al destí és menys de tres hores més tard). Si la distància del vol és de més de 3.500 quilòmetres, al passatger li pertoquen 600 euros (amb una reducció del 50% si l'arribada al destí és menys de tres hores més tard).

¿ÉS IGUAL ALS EUA?

Notícies relacionades

Als EUA els passatgers que s'han de quedar a terra per 'overbooking' involuntàriament també han de ser compensats. La quantitat depèn del cost del bitllet i del temps de retard amb el qual arribaràs al destí. Si el passatger arriba al destí amb menys d'una hora de retard, no hi ha compensació. Entre una i dues hores més tard del previst (entre una i quatre en vols internacionals), la companyia ha de pagar el doble del preu del bitllet fins a un màxim de 675 dòlars. Quan l'arribada al destí és més de dues hores més tard al país (més de quatre en vols internacionals), es paga el 400% del preu del bitllet, 1.350 dòlars màxim.   

Aquestes són les tarifes de compensació generals que marca la llei als EUA, que, com l'europea, també assenyala diverses excepcions i detalls a tenir en compte que es poden consultar aquí.