INDIGNACIÓ

Escàndol per les vexacions de United a viatgers per l''overbooking'

L'empresa perd 1.000 milions de valor a la borsa al fer fora un passatger

El conseller delegat acusa el client de "bel·ligerant", però després demana perdó pel que va passar

Brutal expulsió d’un passatger de United Airlines per ’overbooking’. / periodico

2
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

L'era de les càmeres ubiqües i les xarxes socials fa que ja sigui impossible escombrar sota l'alfombra les vexacions de les aerolínies als viatgers. I l'últim episodi gravat i viral ha col·locat al centre d'una tempesta sense precedents United, l'aerolínia nord-americana d'un dels vols de la qual es va expulsar diumenge, amb violència física i degradació, un passatger afectat per la legal però odiosa maniobra de la sobrevenda de bitllets, l'infame 'overbooking'.

L'aerolínia ha arribat a perdre aquest dimarts a la borsa gairebé 1.000 milions del seu valor (tot i que després s'ha recuperat). Les crides de boicot s'estenen pels EUA i per la Xina (el passatger afectat era asiàtic). El Departament de Transport dels EUA ha obert una investigació. Un dels policies involucrats en l'episodi està suspès. Però, sobretot, creix la fúria i la indignació amb la companyia i amb les justificacions de l'incident que ha fet el seu conseller delegat, Oscar Muñoz, que paradoxalment va ser premiat fa poc com a “comunicador de l'any”, però es veu a l'epicentre d'un terratrèmol de relacions públiques, el segon els últims dies després del que va provocar la negativa de deixar embarcar en un altre dels seus avions dues noies que vestien 'leggings'.

'OVERBOOKING'

United ha explicat que necessitava acomodar quatre empleats seus en el vol 3411, que diumenge cobria la ruta entre Chicago i Louisville, per assegurar que aquesta tripulació podia operar l'endemà des de Kentucky. A l'estar el vol complet la companyia va oferir una compensació econòmica de fins a 800 dòlars (1.000 segons l'empresa) per viatjar en un vol posterior, però ningú va acceptar voluntàriament. Aleshores l'aerolínia va seleccionar, suposadament a l'atzar, quatre persones que havien d'abandonar el seu seient, i tres ho van fer però el quart s'hi va negar.

El que aleshores li va passar a aquest home, que ha sigut identificat com el doctor David Dao, ha sigut vist per milions de persones. Davant la seva negativa reiterada a abandonar el seient (va dir que era doctor i necessitava viatjar per atendre l'endemà els seus pacients), la tripulació va avisar la policia de l'aeroport. Van entrar tres agents i un d'ells el va fer fora a la força, donant-li cops al cap contra el reposabraços i deixant-lo ple de sang, i el van arrossegar pel terra del passadís fins a treure'l de l'aeronau. D'alguna manera, el doctor va tornar a entrar, però va ser expulsat novament. El vol, amb els quatre empleats de United embarcats, va sortir, però amb un parell d'hores de retard i després que la nau es buidés per netejar la sang.

Notícies relacionades

Si amb la pólvora a les xarxes socials no n'hi hagués prou, Muñoz ha caldejat més els ànims a l'haver-se disculpat inicialment només per haver hagut de “reacomodar” els quatre passatgers i després per culpar de l'agressió Dao, a qui ha acusat d'haver sigut “bel·ligerant” en un missatge enviat als seus empleats. La companyia ara és la riota d'internet, on hi ha infinitat de mems i campanyes en marxa demanant que sigui despatxat. Però també hi ha interrogants seriosos, incloent-hi com es va seleccionar realment els afectats per l''overbooking' i sobre l'actuació de la policia (que en el primer comunicat, tot i haver-hi vídeo, va assegurar que el passatger havia “caigut” per explicar les lesions).

A última hora, i a través d'un comunicat públic, Muñoz va canviar de postura i es va disculpar pel tracte rebut pel passatger: "Ningú hauria de ser mai maltractat d'aquesta manera. Ho sento", va dir, a més d'anunciar que revisaran el que ha passat.