CANVIS EN LA POLÍTICA FISCAL

El Govern adverteix que impostos com el de begudes ensucrades s'estendran a altres productes

El secretari d'Hisenda de la Generalitat, Lluís Salvadó, admet que s'estudia elevar els tributs d'aliments amb excés de sucre o de greix

1
Es llegeix en minuts

El secretari d'Hisenda de la Generalitat, Lluís Salvadó, ha assegurat aquest dilluns que el nou impost sobre les begudes ensucrades forma part d'una "nova cultura" per "corregir" qüestions de salut, de manera que "hi ha la voluntat" d'aplicar un impost similar en altres productes amb excés de greix i sucre. "L'impost de begudes ensucrades forma part d'una nova cultura d'impostos. L'impost queda emmarcat en el nou corrent d'utilitzar els impostos per corregir certs problemes que té la societat", ha assenyalat Salvadó en declaracions a Rac1.

Per Salvadó, "l'objectiu del Govern és corregir determinats hàbits, no tant dels consumidors com dels mateixos fabricants". "Hi ha la voluntat de posar aquest impost sobre els aliments amb excés de sucre o de greix", ha avançat el secretari d'Hisenda. Les empreses de la indústria, distribució i l'hostaleria comencen aquest dilluns a aplicar a Catalunya el nou impost autonòmic que grava les begudes ensucrades envasades.

Notícies relacionades

Segons ha recordat l'Associació d'Empreses de Fabricants i Distribuïdors (Aecoc), la mesura preveu dues pujades: una de 0,08 cèntims per litre si el producte té entre 5 i 8 grams de sucre per cada 100 mil·lilitres, i una altra de fins a 0,12 cèntims per litre en cas que el sucre superi els 8 grams per cada 100 mil·lilitres.

Els productes afectats són tots els refrescos o sodes, begudes de nèctar de fruites, begudes esportives, begudes de te i cafè, begudes energètiques, llets endolcides, begudes alternatives de la llet, batuts i begudes de llet amb suc de fruita, begudes vegetals i aigües amb sabors. "Avui, segurament, no es notarà que la beguda és més cara. L'impost es comença a repercutir a partir de la data que el punt de venda ha comprat el producte al distribuïdor", ha aclarit Salvadó, per a qui "la idea és que el consumidor pagui l'impost (...) perquè es produeixi un canvi d'hàbits del consumidor".