CONSUM
Aconseguir Coca-cola sense impost a les begudes ensucrades encara és possible
Aplicació desigual del gravamen català a les begudes ensucrades
L'impost català sobre les begudes ensucradesimpost begudes ensucrades ja ha entrat en vigor. Des de l'1 de maig, les botigues catalanes han de gravar cues, refrescos, begudes de nèctar i sucs de fruites, begudes esportives, refrescos de te i cafè, energètiques, llets endolcides, batuts i aigües amb sabors depenent de la seva proporció de sucre, amb un impost que es paga en funció del sucre que contingui. Han d'aplicar-lo als preus finals... Però aquest dimarts, 2 de maig, al matí encara és possible aconseguir refrescos 'barats' perquè no totes les cadenes han complert amb la normativa.
Només cal passejar per la ciutat de Barcelona per trobar un ventall enorme de preus dels refrescos afectats, i no per les ofertes que apliquen els súpers i hípers, sinó perquè hi ha cadenes que ja han aplicat l'impost i altres que no. De fet, amb l'impost hi ha productes que haurien d'haver pujat fins a un 50%. L'alça depèn de la quantitat de sucre per litre, i va dels 0,08 euros per litre als 12 cèntims.
El recorregut comença en una cèntrica botiga Caprabo. A l'arribar al passadís dels refrescos, no hi ha cartell que indiqui la pujada de preus. Al comprovar-los, ni rastre de l'impost: estan els de la setmana passada. En altres Caprabo de la ciutat, en canvi, sí que apliquen el càrrec; també a la web capraboacasa.com hi ha els preus actualitzats.
En un centre Lidl pròxim, ni rastre de l'impost. I això que és la Cola de la seva marca blanca que més apujaria de preu: l'ampolla de dos litres costa 0,47 euros, i amb l'impost hauria de costar 0,71 (+51,1%). "Actualment estem resolent temes organitzatius i en els pròxims dies repercutirem l'impost en el preu final de venda d'aquells productes afectats, tal com estableix la normativa, mantenint el nostre compromís d'oferir sempre el preu més competitiu del mercat", han assegurat fonts de l'empresa a aquest diari.
Als centres Mercadona, en canvi, sí que aplica l'impost. Des de la setmana passada informen als consumidors a través de cartells a l'entrada de les botigues, i també quan els consumidors pregunten als treballadors. En canvi, en un Keisy pròxim, tampoc hi ha notícies de l'impost: la Coca-Cola de 2 littres segueix costant 1,43 euros, i el 'pack' de 12 llaunes, 6,03 euros.
Tampoc en un Dia Market pròxim hi havia rastre de l'impost: tot seguia igual respecte de la setmana passada. En un Supercor, en canvi, els preus sí que estaven actualitzats amb l'impost, i també hi havia cartells informant els clients dels canvis de preu.
Notícies relacionadesA Aldi, Carrefour i BonPreu els preus ja havien sigut actualitzats amb l'impost, mentre que ni a Alcampo ni a Miquel Alimentació els refrescos es venien amb el nou impost. En compra 'on line', Amazon Now carregava l'impost als seus preus.
Fonts del sector indiquen que la implantació serà progressiva, i que totes les cadenes acabaran repercutint, tard o d'hora, l'impost.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia