CONSUM
Aconseguir Coca-cola sense impost a les begudes ensucrades encara és possible
Aplicació desigual del gravamen català a les begudes ensucrades
L'impost català sobre les begudes ensucradesimpost begudes ensucrades ja ha entrat en vigor. Des de l'1 de maig, les botigues catalanes han de gravar cues, refrescos, begudes de nèctar i sucs de fruites, begudes esportives, refrescos de te i cafè, energètiques, llets endolcides, batuts i aigües amb sabors depenent de la seva proporció de sucre, amb un impost que es paga en funció del sucre que contingui. Han d'aplicar-lo als preus finals... Però aquest dimarts, 2 de maig, al matí encara és possible aconseguir refrescos 'barats' perquè no totes les cadenes han complert amb la normativa.
Només cal passejar per la ciutat de Barcelona per trobar un ventall enorme de preus dels refrescos afectats, i no per les ofertes que apliquen els súpers i hípers, sinó perquè hi ha cadenes que ja han aplicat l'impost i altres que no. De fet, amb l'impost hi ha productes que haurien d'haver pujat fins a un 50%. L'alça depèn de la quantitat de sucre per litre, i va dels 0,08 euros per litre als 12 cèntims.
El recorregut comença en una cèntrica botiga Caprabo. A l'arribar al passadís dels refrescos, no hi ha cartell que indiqui la pujada de preus. Al comprovar-los, ni rastre de l'impost: estan els de la setmana passada. En altres Caprabo de la ciutat, en canvi, sí que apliquen el càrrec; també a la web capraboacasa.com hi ha els preus actualitzats.
En un centre Lidl pròxim, ni rastre de l'impost. I això que és la Cola de la seva marca blanca que més apujaria de preu: l'ampolla de dos litres costa 0,47 euros, i amb l'impost hauria de costar 0,71 (+51,1%). "Actualment estem resolent temes organitzatius i en els pròxims dies repercutirem l'impost en el preu final de venda d'aquells productes afectats, tal com estableix la normativa, mantenint el nostre compromís d'oferir sempre el preu més competitiu del mercat", han assegurat fonts de l'empresa a aquest diari.
Als centres Mercadona, en canvi, sí que aplica l'impost. Des de la setmana passada informen als consumidors a través de cartells a l'entrada de les botigues, i també quan els consumidors pregunten als treballadors. En canvi, en un Keisy pròxim, tampoc hi ha notícies de l'impost: la Coca-Cola de 2 littres segueix costant 1,43 euros, i el 'pack' de 12 llaunes, 6,03 euros.
Tampoc en un Dia Market pròxim hi havia rastre de l'impost: tot seguia igual respecte de la setmana passada. En un Supercor, en canvi, els preus sí que estaven actualitzats amb l'impost, i també hi havia cartells informant els clients dels canvis de preu.
Notícies relacionadesA Aldi, Carrefour i BonPreu els preus ja havien sigut actualitzats amb l'impost, mentre que ni a Alcampo ni a Miquel Alimentació els refrescos es venien amb el nou impost. En compra 'on line', Amazon Now carregava l'impost als seus preus.
Fonts del sector indiquen que la implantació serà progressiva, i que totes les cadenes acabaran repercutint, tard o d'hora, l'impost.
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- A partir del 2 d’abril Novetats en la Renda 2024: pagament per bizum, deducció per lloguer i millora per als donatius
- Automoció Wayne Griffiths abandona d'imprevist la presidència de Seat
- EL PORTER RETALLA TERMINIS Ter Stegen s’incorpora al grup per acabar la temporada amb el Barça
- Multimèdia | ¿És la universitat un negoci? Així evolucionen la pública i la privada a Espanya
- Pressupostos prorrogats El PSC admet que la negociació de la segona ampliació de crèdit amb ERC i els Comuns «està verda»
- Oportunitat de lideratge Catalunya oferirà 78 places per a científics de màxim nivell dels EUA amb un pressupost de 30 milions d’euros