EL CONFLICTE DELS PORTS

El Govern obté el vistiplau de Brussel·les al decret d'estiba mentre negocia el vot del PDeCat

El text aprovat pel Consell de Ministres manté la càrrega i descàrrega de vehicles i preveu prejubilacions en vuit ports

Un grupo de estibadores saludan desde la tribuna de invitados del Congreso donde hoy se debatia el real decreto ley de reforma de la estiba. / Ballesteros (EFE)

Un grupo de estibadores saludan desde la tribuna de invitados del Congreso donde hoy se debatia el real decreto ley de reforma de la estiba.
Mayoral: ’Els ports han de pertànyer al nostre país, i no entregar-los als pirates de JP Morgan.

/

1
Es llegeix en minuts
MERCEDES JANSA / MADRID

«Soc optimista però sobre el sentit del vot haurien de respondre ells». L’optimista és el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, i ells són els diferents grups parlamentaris, sobretot, els diputats de PDECat amb els quals el Govern negocia que no votin en contra de la convalidació del reial decret llei de l’estiba dijous que ve al Congrés dels Diputats. 

El Consell de Ministres va aprovar ahir un text de reial decret llei desconegut per a les parts implicades (la patronal Anesco, els sindicats de la coordinadora estatal CETM i els grups de l’oposició parlamentària), cosa que no facilita l’acord i pot tornar a desfermar la tempesta.

Els representants sindicals van presentaran avui nous preavisos de vaga perquè no es fien del que digui el decret desconegut. Temen que sigui similar al que va tombar el ple del Congrés el 16 de març passat al no comptar l’Executiu amb els vots suficients. Si es confirmen les seves sospites, la norma «no protegeix la totalitat dels llocs de treball ni la professionalitat de l’estiba», diu un comunicat de la CETM , i es mantindran les aturades. Aquestes aturades es plantegen per a les hores senars dels dies que van del 24 al 27 de maig, la setmana del 29 de maig al 3 de juny, i la següent, del 5 al 10 de juny. 

El reial decret llei, que manté com a competència dels treballadors la càrrega i la descàrrega de vehicles, compta amb el vistiplau de Brussel·les, segons va assegurar De la Serna. Però a Espanya no es coneix el text.

El reglament i el vot

Notícies relacionades

No obstant, la clau està en un altre reial decret, un reglament que no se sotmetrà a la convalidació del Congrés. Se suposa que s’hi recullen les propostes del mediador Marcos Peña, però no s’ha pogut verificar que sigui així. Aquest decret, que determinarà el vot del PDECat, inclou, segons Foment, el manteniment de l’ocupació actual, la millora de la productivitat i la concessió d’ajudes, d’uns 120 milions d’euros, per a prejubilacions dels treballadors de més de 60 anys amb el 70% del salari. 

El ministeri calcula que la reestructuració afectaria el personal de vuit ports en què l’ocupació és inferior al 80%.