LIBERALITZACIÓ PORTUÀRIA

El port de Barcelona afronta la primera vaga d'estibadors en dia laborable

Els més de 6.000 empleats portuaris d'Espanya aturen la seva activitat en les hores senars

Les negociacions segueixen en punt mort. / ATLAS VÍDEO

1
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / BARCELONA

Els més de 6.000 estibadors han iniciat aquest dimecres una nova jornada de vaga que reduirà de forma dràstica l'activitat de càrrega i descàrrega de vaixells als ports espanyols. En el cas de Barcelona, on operen 12 empreses estibadores, l'aturada tindrà més incidència que dilluns passat, que va ser festiu a la ciutat.

La vaga dels estibadors en contra de la liberalització de l'estiba portuària està convocada en les hores senars durant la jornada d'avui, entre les 8 del matí de dimecres i les 8 del matí de dijous, amb la qual cosa deixarà l'activitat de càrrega i descàrrega reduïda a la mínima expressió per l'efecte que ocasiona la constant aturada i represa de l'activitat. La vaga es reproduirà amb els mateixos horaris divendres que ve.

L'inici de la nova jornada de vaga es desenvolupa amb normalitat en el compliment dels serveis mínims i sense incidents, segons han manifestat les autoritats portuàries i els convocants. Els accessos als principals ports registren un trànsit de camions que van a carregar o descarregar contenidors als molls molt inferior a l'habitual i amb la supervisió de la policia portuària. 

Els serveis mínims dictats pel Ministeri de Foment dins del dispositiu especial per fer front a la vaga preveuen el 100% del treball necessari per garantir el servei a mercaderies peribles i perilloses que puguin suposar un risc, per als vaixells mixtos per garantir el servei de passatgers de línies regulars i, com a norma general, hauran de tenir un rendiment mínim del 50% de la mitjana diària d'activitats.

ACTIVITATS BÀSIQUES A BARCELONA

Notícies relacionades

En el cas de Barcelona, el decret de serveis mínims considera que el port és "bàsic per a l'exportació i la importació d'automòbils i subministrament de mercaderia general per a la indústria i proveïment de la població".

El Govern va tenir en compte a l'hora d'establir aquests serveis mínims que l'economia espanyola és "especialment sensible a la continuïtat de l'activitat portuària. El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va advertir dimarts al Saló de la Logística de Barcelona (SIL) que la vaga perjudicarà l'economia i que pot provocar la pèrdua de tràfics de vaixells mercants cap a ports d'altres països, per la qual cosa va instar els sindicats i a les empreses a negociar de forma intensiva per evitar noves jornades d'aturades.