L'herència enverinada de Blesa
Els familiars hauran de pagar la responsabilitat civil del difunt si accepten el seu llegat

39360838 601
La mort de l'expresident de Caja Madrid Miguel BlesaMiguel Blesa no impedirà que els seus hereus hagin d'assumir la responsabilitat civil dels casos en què està implicat i, per tant, hagin de fer front a les possibles indemnitzacions, fora que renunciïn a l'herència.
La mort d'una persona investigada extingeix la seva responsabilitat penal, tal com assenyala el Codi Penal, no la civil que la primera pugui comportar, i per això si existís aquesta responsabilitat civil derivada d'un delicte, aquesta passaria als hereus del difunt. La llei d'enjudiciament criminal estableix que "l'acció penal s'extingeix per la mort del culpable, però (..) subsisteix la civil contra els seus hereus i drethavents".
Si el difunt està immers en una causa que no ha arribat a judici, en la fase d'instrucció, i per tant no ha sigut condemnat, la mort extingeix l'acció penal; si té lloc durant el tràmit d'un recurs i havia sigut absolt, és procedent absoldre'l. I si el condemnat en sentència ferma mor, la responsabilitat civil derivada del delicte sí que es transmet als seus hereus.
Dels molts fronts judicials que Blesa va tenir oberts, el més mediàtic va ser el de les targetes opaques de Caja Madrid, pel qual va ser condemnat a sis anys de presó; la sentència està recorreguda davant el Suprem, i encara que el recurs de l'exbanquer cau de forma automàtica, els seus hereus tenen la possibilitat de presentar-ne un altre.
L'article 854 de la llei d'enjudiciament criminal assenyala que "podran interposar recurs de cassació el ministeri fiscal, els que hagin sigut part en els judicis criminals, els que sense haver-ho sigut resultin condemnats en la sentència i els hereus dels uns i dels altres".
SOBRESOUS
Pel que fa a les altres dues causes que encara té obertes Blesa, els sobresous a Caja Madrid i les participacions preferents emeses per l'entitat, un jutjat d'instrucció va decretar al febrer l'obertura de judici oral per un delicte d'administració deslleial continuada.
Notícies relacionadesPel que fa a la peça sobre participacions preferents, el titular del jutjat central d'instrucció número 4, Fernando Andreu, va decidir el novembre de l'any passat reactivar la peça, per aclarir si l'antiga cúpula de Caja Madrid va utilitzar l'emissió de deute subordinat i/o participacions preferents per captar actius i disfressar la situació d'insolvència.
En els dos casos, en què hi ha altres imputats a més de Blesa i que prossegueixen el seu curs, els hereus del difunt es podrien haver de fer càrrec de les indemnitzacions en el cas que n'hi hagués, fora que renunciïn a l'herència.
- Successos Roben un mòbil d’un restaurant de Barcelona i els atrapen perquè el telèfon està en xinès
- Catalunya Ràdio 'Que no surti d'aquí' cancel·la la seva emissió aquest dimarts després de la polèmica amb Ter Stegen i deixa a l'aire la seva continuïtat
- Sequera a Catalunya Estat dels embassaments avui a Catalunya: puja el nivell de les reserves
- La consellera de Drets Socials viu a cavall de Madrid i Barcelona
- Tribunals Un professor d’institut de Badalona reconeix que va assetjar sexualment tres alumnes
- Catalunya Ràdio 'Que no surti d'aquí' torna a emetre's aquest dimecres a Catalunya Ràdio després de la polèmica amb Ter Stegen
- Malalties mentals Un actor de 'Merlí' se sincera sobre la depressió que va patir durant la sèrie: "Em va salvar la vida"
- Al Congrés Óscar Puente, sobre les fallades a Rodalies: «Si hi invertim més, fem inviable la prestació del servei»
- El repte de la longevitat Els pacients crònics complexos de Catalunya ja passen fins a quatre dies més a casa que a l’hospital
- Ple del Parlament Illa promet acabar amb els caos a Rodalies: «No serà fàcil ni immediat, però ho resoldrem»