Internacionalització de l'economia

Alibaba tempta firmes catalanes per poder competir amb Amazon

El gegant asiàtic de comerç electrònic posa els seus mitjans per facilitar l'entrada a la Xina

Els fabricants troben en la venda 'on line' la manera d'ampliar exponencialment el negoci

Exteriors de la seu central d’Alibaba a Hangzhou.

Exteriors de la seu central d’Alibaba a Hangzhou. / AP

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El gegant xinès de comerç electrònic Alibaba ha incrementat al llarg dels últims mesos la seva activitat a Catalunya amb l’objectiu de promocionar l’ús dels seus portals i les vendes de productes europeus a la Xina. A l’espera d’un magatzem propi que moltes fonts situen pels voltants de la Zona d’Activitats Logístiques del Port de Barcelona, els contactes amb associacions, patronals i grans empreses s’intensifiquen. El repte consisteix a canalitzar els productes des de Catalunya a la Xina i els 450 milions de consumidors habituals d’Alibaba. 

«Ja estem actius a Espanya, conversant amb empreses locals i ajudant-les a aprofitar les oportunitats de la internacionalització i l’obertura al mercat xinès. Espanya és un país molt important per a nosaltres i volem ajudar les marques espanyoles, a través de Tmall i Tmall Global, les nostres plataformes B2C, a aprofitar les grans oportunitats de negoci que ofereix l’economia digital i obrir una porta d’entrada a la Xina», expliquen fonts d’Alibaba a Europa. En fonts empresarials confirmen el coqueteig de la firma xinesa amb l’empresariat català més capaç d’assumir el repte. I és que alguns dels que han sigut temptejats admeten la rellevància de l’aventura xinesa: «El més important de la posada en marxa del negoci en un market place d’Alibaba és estar convençuts que s’és capaç de produir en prou quantitat per a aquest mercat gegantí», explica Cristina Escudé, propietària de la firma de joguines Barruguet i presidenta de l’àrea de Cecot Comerç. En la seva experiència personal amb Amazon reconeix que sumar-se a la venda on line mundial dispara les possibilitats d’èxit de les empreses. En el cas de la venda de joguines li permet desestacionalitzar el producte i vendre articles de preu més elevat durant tot l’any. 

El funcionament dels gegants de la distribució on line és semblant. Funcionen com a comissionistes de la venda i sumen més ingressos en funció d’altres serveis, com poden ser la gestió del magatzem o el grau o nivell de les garanties de pagament ofertes. A canvi, la imatge de marca d’Amazon o Alibaba serveix per eludir les reticències a la compra a internet. Amazon penalitza de manera important els fabricants o distribuïdors que no són capaços de mantenir un estoc mínim de producte o no compleixen amb els terminis d’entrega. La venda on line suposa paral·lelament l’oferta regular de productes a costos ajustats com una manera de fomentar la rotació de productes. 

Notícies relacionades

TMall (Taobao Mall) és la web d’Alibaba que canalitza la venda de productes estrangers al mercat xinès. El seu funcionament és una mica diferent del d’Amazon. Exigeix un cànon fix i una comissió per a l’agent que s’encarrega del disseny de la pàgina de venda i de la tutela dels interessos del fabricant català. Només n’hi ha tres agents a Europa, un a Espanya (10.000 a l’Àsia). 

Comoditat per vendre a la Xina

Gerardo Sánchez, responsable d’Actúa Multiservicios y BTS, assessora empreses i ha vist en el model de TMall el que ell descriu com «una forma còmoda d’entrar a la Xina sense haver de crear una empresa mixta». En la seva opinió, els costos que suposa l’aliança amb Alibaba són inferiors als d’una botiga física, però donen accés a un mercat inacabable per a una pime. 

Al juny, Alibaba va promocionar TMall a Barcelona en un únic acte a Europa dirigit al sector perfumer. Hi van assistir representants de la Generalitat de Catalunya, del Govern, de l’ICEX, AECOC i de marques reconegudes. Diverses firmes espanyoles com ISDIN, Martiderm, LaCabineSesderma, Sensilis i Singuladerm ja estan a TMall Global. Terry von Bibra, director general d’Alibaba Europa va dir: «La nostra missió és que fer negocis a la Xina sigui fàcil». En l’últim black friday xinès, el 37% dels compradors van adquirir marques internacionals.