NOU MARC LEGAL
El Parlament aprova d'urgència una llei de comerç amb nous horaris
A l'hivern es limitarà a les 21 hores l'obertura d'establiments

zentauroepp39114522 rebajas rebaixes170630175841
Després de quatre anys de negociacions, el Parlament va aprovar ahir amb certs aires d’urgència la nova llei de comerç, serveis i fires, que preveu que els establiments comercials a Catalunya puguin obrir un màxim de 75 hores a la setmana i hagin de tancar a les 21.00 hores a l’hivern i a les 22.00 hores a l’estiu, entre altres mesures. La nova llei fva ser aprovada pel ple del Parlament amb els vots a favor de Junts pel Sí (JxSí) i amb suports puntuals a diferents aspectes per part de la resta de grups. La Generalitat volia aprovar el nou marc legal abans de l’estiu i evitar una tardor calenta que podria frenar l’activitat normal del Parlament. Respecte a les rebaixes, el nou marc legal suposa una liberalització, però amb la recomanació de les dates d’inici com una forma d’animar l’activitat comercial.
La limitació d’horaris comercials ha sigut el punt més polèmic del desenvolupament de la llei, i per això no es descarta que el Govern central pugui arribar a presentar un recurs davant el Tribunal Constitucional (TC). Aquest element polèmic és l’obligatorietat d’avançar a les 21 hores l’hora de tancament dels establiments comercials durant el període hivernal i el límit de les 75 hores d’obertura setmanal, lluny de les 90 hores de la norma estatal.
LIBERALITZACIÓ
En defensa de la llei, el conseller d’Empresa i Coneixement, Santi Vila, va destacar que la nova normativa representa una «onada liberalitzadora important destinada a afavorir l’activitat econòmica» en un context de «globalització».
En opinió del president de l’associació Retailcat, Joan Carles Calbet, el nou marc legal «suposa un primer pas per a reformes més ambicioses en la regulació del comerç on line i en el desenvolupament dels Business Improvement Districts (BID)». Els BID, per als quals s’ha acordat tenir una legislació específica d’aquí 18 mesos, suposaran un canvi en la gestió d’àrees comercials urbanes, amb pagament obligatori per part dels comerços. Aquest aspecte tan polèmic és el que ha aconsellat posposar la regulació específica.
La llei comercial determina també que només podrà ser declarat turístic un municipi que acrediti l’afluència de més d’un milió de turistes a l’any i durant cinc anys consecutius. Amb aquest marc legal, per exemple, la Roca del Vallès no hauria obtingut aquesta consideració.
Ciutadans va criticar les presses per elaborar la llei; els socialistes van reconèixer que és «millor que la de fa mesos»; i el PP va advertir d’incompatibilitats amb la normativa estatal i europea.
- Successos Els Mossos investiguen una baralla entre un home i el coronel Pedro Baños mentre firmava llibres per Sant Jordi
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- Les principals cases d’apostes ja tenen un candidat favorit per ser el nou Papa
- Presentador de ‘Col·lapse’ a TV3 Ricard Ustrell farà un parèntesi en la seva carrera televisiva
- Final d’un pontificat L’ala dura del conclave augura un cisma si s’elegeix un papa continuista
- Final copa del rei Plantada històrica del Madrid a la Copa: ni entrena ni assisteix a les rodes de premsa
- Flick demana protegir els àrbitres abans de la final: "No respectar-los és no tenir fair play"
- Horari i on veure el funeral del papa Francesc per televisió
- Benestar Álvaro Bilbao, psicòleg: "Preocupar-se molt per les coses pot ser un símptoma de salut mental fràgil"
- Un mosso rescata els dos ocupants d'un cotxe després de xocar contra un mur i caure a una piscina