sector ferroviari

Alstom i Siemens creen un gegant europeu del ferrocarril

L'alemanya controlarà el 50% de les accions de la firma francesa després de la fusió

El nou grup té diverses fàbriques a Catalunya amb milers de treballadors

jgblanco18618776 barcelona    14 03 2012   economia  instalaciones de la fabr160901132521

jgblanco18618776 barcelona 14 03 2012 economia instalaciones de la fabr160901132521

3
Es llegeix en minuts
Antoni Fuentes /Barcelona

«Es parla molt d’Europa però és el moment de passar a l’acció. L’esperit europeu és viu». Aquestes paraules no les va pronunciar un líder polític europeista, sinó el president i conseller delegat de la multinacional alemanya Siemens, Joe Kaeser, a l’anunciar la fusió amb la seva competidora francesa Alstom. La unió dels dos fabricants ferroviaris crearà un gegant que ocuparà el segon lloc mundial en el sector i amb el qual la Unió Europea vol plantar cara al nou conglomerat xinès CRRC.

Alstom i Siemens han firmat un acord de fusió per crear la nova companyia Siemens Alstom, que sumarà un volum de negoci de 15.300 milions d’euros i 62.300 treballadors. El número u del sector des que es va produir una fusió d’empreses ferroviàries a la Xina és CRRC, que factura més de 28.000 milions d’euros anuals i compta amb una plantilla de 180.000 treballadors.

Alstom i Siemens sumen a Espanya uns 5.500 empleats, encara que una part d’ells no formaran part del nou grup al dedicar-se a altres negocis al marge del sector ferroviari. A Catalunya compten amb tres fàbriques i altres centres. Les plantes més importants són les d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda i les de Siemens a Cornellà i Rubí. En els últims anys, la fàbrica d’Alstom a Santa Perpètua s’ha hagut de reorientar cap a l’exportació en lloc d’actuar com a fabricant de trens per a Espanya. Siemens fabrica motors i components elèctrics per a trens a les plantes catalanes.

Els sindicats han reaccionat amb cautela a l’espera de conèixer més detalls dels plans del nou grup Siemens Alstom. UGT va tranquil·litzar la plantilla de Santa Perpètua amb una nota en la qual reiterava la necessitat d’«un pla d’ocupació que garanteixi el futur de la planta».

Entre els últims i més emblemàtics projectes de les dues companyies hi ha la fabricació d’una bona part dels trens de la línia de l’AVE entre Barcelona i Madrid, a càrrec de Siemens, i el tramvia de Barcelona i els combois sense conductor de la línia 9 del metro barceloní per part d’Alstom. 

OPORTUNITATS / Els dos màxims directius de Siemens i Alstom van descartar que la fusió tingui efectes negatius sobre la plantilla del nou grup gràcies a la «complementarietat» dels seus mercats tant geogràfica com de productes. L’acord inclou garanties per a la plantilla a França, formada per 9.000 treballadors d’Alstom, i el manteniment de les factories durant un mínim de quatre anys. El sindicat alemany IG Metall ha transmès un missatge de tranquil·litat per als 13.500 treballadors de Siemens a Alemanya, que passaran a formar part del nou gegant ferroviari.

 «Aquesta fusió crea oportunitats per a la plantilla», va indicar el president i conseller delegat d’Alstom, Henri Poupart-Lafarge, que va emmarcar la fusió en «un mercat a l’alça amb una creixent globalització» i en què «s’ha d’invertir per estar presents a tot arreu».

Notícies relacionades

Encara que les dues empreses van presentar l’operació com «una fusió entre iguals», Siemens controlarà el 50% de les accions de la nova empresa fusionada, amb la possibilitat de superar aquest nivell d’aquí uns anys, i tindrà el control del nou consell d’administració, encara que l’actual màxim directiu d’Alstom assumirà el càrrec de conseller delegat. Les dues companyies van comunicar també que l’Estat francès no exercirà l’opció de compra d’accions a Alstom. 

PUJADA A LA BORSA / Les accions de Siemens, Alstom i de Bouygues van experimentar pujades en la borsa després de la confirmació de la fusió per crear un «campió europeu de la mobilitat». La transacció, no obstant, està pendent de l’aprovació dels reguladors i serà consultada als comitès d’empresa, de manera que s’espera que estigui acabada a finals del 2018. Si Alstom decideix trencar l’acord amb Siemens, haurà d’indemnitzar la firma alemanya amb 140 milions d’euros. El grup resultant estarà sota la direcció de l’actual responsable d’Alstom, Henri Poupart-Lafarge.