TROBADA A IESE

Fàbriques en transició

La robòtica i la digitalització augmentaran la productivitat però amenacen un 30% de llocs de treball

Els robots del futur treballaran colze a colze amb els operaris

Treballs robotitzats de soldadura a la fàbrica de Seat a Martorell. ARXIU

Treballs robotitzats de soldadura a la fàbrica de Seat a Martorell. ARXIU

2
Es llegeix en minuts
Antoni Fuentes
Antoni Fuentes

Periodista

ver +

Els apòstols de la indústria han anunciat un miracle a les fàbriques. La productivitat pot créixer fins al 30% els pròxims anys gràcies a la incorporació de més robots a les fàbriques i a la digitalització dels processos productius. Els fabricants s’han marcat ambiciosos objectius com, per exemple, reduir el termini d’entrega d’un cotxe a un client de tres mesos a 14 dies en el cas de Seat.

Però el miracle porta associada una cara preocupant que consisteix en el risc de desaparició de milers de llocs de treball d’operaris, fins a un 30%, que poden ser substituïts per una nova generació de robots o per la digitalització de processos productius o de gestió. El perill que pot suposar la transició cap a la nova revolució industrial, coneguda com a indústria 4.0, arriba quan els rèdits de l’anterior fase d’automatització estan a la baixa des de fa anys amb tendència a la disminució de la mà d’obra manufacturera.

La indústria 3.0 ha permès la generació de 500 milions de llocs de treball a tot el món després d’un creixement del 84% des dels anys 70, segons les xifres aportades pel vicepresident de producció de Seat, Andreas Tostmann, en la trobada de l’automòbil a l’escola de negocis IESE de Barcelona. Però la nova tendència en el futur és una reducció de llocs de treball d’operaris que pot arribar al 30% i la necessitat de més treballadors d’alta qualificació més lligats al desenvolupament i a la planificació de sistemes digitals o d’automatització.

   

 «El mercat de robòtica està creixent molt ràpid, a la Xina s’està doblant», va assegurar Stefan Lampa, conseller delegat del fabricant de robots Kuka. «El sector d’automoció va ser pioner en l’automatització –afegeix–, però encara es veuen treballs perillosos que fan els treballadors». La seva previsió és que l’ocupació manufacturera acceleri la seva caiguda, cosa que s’haurà de vigilar.

Robots i operaris, junts

Les pròximes generacions de robots seran més segures, sensibles i flexibles, cosa que permetrà que treballin colze a colze amb operaris humans. Per Alan Johnson, conseller director general de Nissan Motor Ibérica, els robots col·laboratius tenen un paper fonamental en l’estratègia de digitalització a les fàbriques de la multinacional, inclosa la de la Zona Franca. L’última fase de la revolució de la robòtica permetrà als enginys electrònics i mecànics aprendre i adaptar-se.

Notícies relacionades

Però, ¿quins avantatges aporta la digitalització i la robotització? Seat ha calculat que la digitalització permetrà una millora de la productivitat a la fàbrica de Martorell del 10%, a la qual se suma un augment del 20% per la incorporació d’una nova estratègia de producció modular que comporta un alt grau de robotització. Entre els fruits concrets hi ha una dràstica reducció del temps que ha d’esperar un client entre la data de la seva comanda i l’entrega del cotxe, que Seat espera que passi de tres mesos a 14 dies gràcies a la plena connexió entre el punt de venda i la fàbrica.

És un exemple del que Marc Sachon , un dels coordinadors de la trobada de IESE, anomena «indústria ràpida», una adaptació de la moda ràpida que practiquen grans cadenes tèxtils com Zara a un entorn industrial més complex. Tal com va recordar Tostmann, en un cotxe intervenen unes 1.300 peces que les marques compren a centenars de proveïdors.