DIÀLEG SOCIAL
Un contracte temporal més car centra la nova reforma laboral
El Govern planteja que els eventuals cobrin el mateix per acomiadament que els fixos en 3 anys
Els sindicats exigeixen més mesures per reduir l'elevada precarietat
La negociació d’una nova reforma laboral va prenent forma. Els contactes mantinguts fins ara entre el Ministeri d’ocupació, els sindicats i les patronals se centren en les fórmules per reduir l’elevada precarietat del mercat de treball i, especialment, en un nou contracte temporal que equipara la indemnització per acomiadament amb els 20 dies dels llocs de treball fixos en un període de tres anys.
Els sindicats i les patronals van rebre una proposta del Ministeri d’ocupació que concreta l’anunci genèric d’un nou contracte amb indemnització creixent en línia amb l’acord firmat entre el PP i Ciutadans d’impulsar un contracte únic. La reforma laboral que s’està perfilant redueix el mapa actual de modalitats de contractació a només tres formes: temporal, indefinit i formatiu.
Equiparació progressiva
La peça clau amb què la ministra Fátima Báñez vol reduir una elevada taxa de temporalitat del 30% és un nou contracte temporal que fusioni les variants actuals i que incrementaria la indemnització per cessament del treballador dels 12 dies de sou per any de servei vigents en l’actualitat a 16 dies en el segon any de la relació laboral i a 20 dies, la mateixa que en el cas d’una contractació fixa, als tres anys.
La proposta del Govern central es produeix després del pronunciament del Tribunal de Justícia de la UE (TJUE) a favor d’equiparar les indemnitzacions de treballadors eventuals i interins amb els indefinits, tot i que s’espera que els magistrats europeus aclareixin el sentit de la seva sentència en resposta a la petició del Tribunal Suprem. Després de la sentència del TJUE, diversos jutges i tribunals espanyols ja han aplicat aquesta doctrina en casos de demandes d’interins i eventuals. Tot i que, inicialment, no es tracta del contracte únic que va acordar el PP amb Ciutadans, la proposta equipara de facto el temporal amb l’indefinit tot i que en un termini de tres anys.
Cautela sindical
El secretari general de CCOO, Unai Sordo, va afirmar que la finalitat del sindicat «no és tant parlar d’un contracte o d’un altre», sinó reduir la contractació temporal a Espanya i substituir-la per contractació indefinida. Segons Sordo, reduir la contractació temporal requereix una actuació més contundent de la inspecció de treball, una concreció més gran de les causes per usar el contracte temporal i buscar que l’acomiadament sigui l’últim recurs a les empreses.
Notícies relacionadesCCOO i la UGT tenen previst presentar a la taula de negociació una proposta pròpia de reforma de la contractació encaminada a aconseguir l’objectiu de la reducció de l’elevada precarietat laboral.
El secretari de Política Sindical de la UGT, Gonzalo Pino, tampoc va rebutjar d’entrada la proposta, tot i que va posar condicions: «Estem disposats a negociar modificacions en la contractació sempre que vagin dirigides a dotar de més estabilitat i drets a l’ocupació».
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump