CONSUM

La meitat de les grans cadenes comencen avui les rebaixes

Mango, H&M i el grup Cortefiel, entre altres, 'avancen' a aquest dimarts, dia 2, els descomptes d'hivern

getthumbsbyfilename

getthumbsbyfilename

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Si la campanya nadalenca ha estat marcada per tota mena de descomptes en petits i grans comerços, des d'aquest dimarts, 2 de gener, la paraula que pren els aparadors de la meitat de grans cadenes és una altra: rebaixes. Després de la liberalització a Espanya (la llei catalana de comerç també va seguir aquesta tònica), les botigues són lliures de començar les rebaixes quan vulguin, i és per això que des d'aquest dimarts grans cadenes com MangoH&MDesigual i les del grup Cortefiel (Springfield, Women’secret, Cortefiel, etcètera), entre altres, ja han posat tota la carn a la graella amb els descomptes d'hivern.

De fet, diumenge passat, dia de no obertura de comerços a Catalunya, els vianants ja van poder veure com els empleats havien deixat els aparadors preparats amb els clàssics cartells per començar aquest dimarts la campanya de rebaixes en molts dels establiments. Dilluns a la nit, els primers símptomes de rebaixes van arribar de forma telemàtica: correus electrònics d'algunes firmes anunciant l'inici de les rebaixes 'on line' mentre moltes de les cadenes actualitzaven les pàgines web amb els preus rebaixats, permetent la compra d'articles amb descompte amb una mica d'avançament.

Aquest dimarts, amb l'obertura de portes en horari comercial, ha sigut el torn dels establiments físics de la meitat de les grans cadenes. Les rebaixes d'hivern començaven als principals eixos comercials amb els clàssics cartells de descomptes, però sense les clàssiques cues del dia 7 i amb pocs compradors: el matí ha sigut més aviat tranquil en ciutats com Barcelona. "És com estrany començar i que la botiga no estigui plena...", comentava una empleada d'una botiga Mango al passeig de Gràcia. La majoria del públic era jove, segurament el més tecnològic i, per tant, el que sí que havia rebut els avisos que les rebaixes començaven.

No obstant, no en totes les botigues havia començat la campanya de rebaixes d'hivern. Els clients habituals sí que ja podran comprar amb descomptes en la majoria d'articles de cadenes com Mango, H&M Desigual. També en les botigues de les marques del grup Cortefiel, a United Colors of BenettonGeox Guess ja hi havia grans rètols anunciant les rebaixes. D'altra banda, molts petits comerços, que des de mitjans de Nadal fan ofertes, canviaran els cartells durant aquesta setmana.

Els descomptes mitjans se situen aquest any entre el 20% i el 50%. En algunes marques poden ser un pèl superiors al que és habitual a causa de l'estoc més gran de productes, tot i que el fred de les últimes setmanes ha ajudat a augmentar les vendes després d'un fluix octubre i un novembre de lleugera recuperació, apunten fonts del sector.

El 7 de gener, data clau

Per al dia 7 de gener (aquest any cau en diumenge, i serà jornada de botigues obertes a Catalunya), el del tradicional començament de les rebaixes, quedaran (tret de decisió d'última hora) dos pesos pesants del sector. Primer, el grup Inditex (Zara, Bershka, Pull&Bear...) i després El Corte Inglés, que segueixen apostant pel dia posterior als Reis per començar les ofertes massives. Aquestes firmes, això sí, han fet diverses campanyes d'ofertes durant les últimes setmanes, i també compten amb ofertes puntuals aquesta setmana.

La mateixa estratègia seguiran altres firmes com Boss, Replay o Punto Roma, que de moment opten pels cartells de 'promocions' a l'aparador. Això sí, al ser cadenes amb menys botigues, els serà més fàcil canviar-los pels de rebaixes qualsevol dia de la setmana en cas de voler avançar-se al dia 7.

Consum

Notícies relacionades

La campanya de rebaixes 'comença' amb l'estrena del nou any, després d'un 2017 marcat pel creixement de les vendes del comerç minorista a Espanya durant els 11 primers mesos de l'any passat a preus constants i corregit d'efectes estacionals i de calendari (a excepció del gener, que es van mantenir estables). Al novembre, últim mes amb dades disponibles, la pujada anual va ser del 2%.

Catalunya, l'evolució de les vendes ha sigut diferent. Dels 11 primers mesos del 2017, en tres hi va haver caiguda de vendes: febrer, abril i octubre. L'últim mes amb dades disponibles, al novembre, les vendes respecte de l'any anterior van augmentar l'1,7%.