infraestructures

El rescat de les autopistes costarà a l'Estat un mínim de 1.000 milions

Les vies que han fet fallida seran absorbides per l'Estat entre el febrer i el març d'aquest any

Foment preveu reprivatitzar la gestió de les carreteres al desembre

zentauroepp28839142 r-4 r4 radial madrid180118181953

zentauroepp28839142 r-4 r4 radial madrid180118181953

2
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez

El Ministeri de Foment preveu rescatar al febrer la primera de les nou autopistes de peatge que han fet fallida (la radial R-4 entre Madrid i Ocaña) i absorbir la resta al març. Tot plegat dins d'un procés que inclou retornar la gestió al sector privat abans que s'acabi l'any i que, segons els càlculs del Govern central, podria acabar costant un mínim de 1.000 milions als contribuents.

“No sabem quina serà la xifra definitiva”, ha dit el secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez Pomar. Segons l'alt càrrec de Foment, l'Estat preveu ingressar entre 700 i 1.000 milions d'euros el desembre del 2018 quan culmini el concurs per adjudicar al sector privat l'explotació de les autopistes rescatades per un període de 25 anys. La quantitat final dependrà del trànsit i les tarifes que s'incorporin als plecs de licitació.

Responsabilitat patrimonial

Aquesta xifra de fins a 1.000 milions d'euros, no obstant, no aconseguirà compensar les quantitats que Foment haurà d'abonar als fons d'inversió per la responsabilitat patrimonial de l'administració (RPA) derivada dels procediments judicials de les autopistes que estan en concurs de creditors

Gómez Pomar ha evitat quantificar el que haurà de pagar l'Estat en concepte de RPA. A l'abril, però, en el Pla d'Estabilitat 2017-2020 remès a Brussel·les, el Govern ho va xifrar en 3.500 milions. Després, a l'octubre, en el Pla Pressupostari del 2018 enviat a la Comissió Europea aquesta xifra va ser rebaixada a la de “més de 2.000 milions”. Si es dona per bona aquesta última estimació oficial del cost i es tenen en compte els ingressos d'entre 700 i 1.000 milions que Foment espera ara obtenir per la reprivatització de la gestió de les autopistes a finals del 2018, resultaria una pèrdua mínima d'entre 1.000 i 1.300 milions per a l'erari públic com a resultat final del procés de rescat de totes aquestes vies de peatge impulsades pel Govern de José María Aznar.

"Mala gestió del PP"

Notícies relacionades

Si els creditors veiessin insuficient la RPA assumida per l'Administració i els tribunals els acabessin donant la raó, el cost per a l'Estat acabaria sent més gran, tot i que això podria passar en anys futurs. El portaveu socialista de Foment, César Ramos, ha reclamat al ministre de Foment, Íñigo de la Serna, que "deixi d'enganyar" amb el cost del rescat a les autopistes que han fet fallida, ja que creu que la quantitat final de l'operació podria arribar als 3.500 milions d'euros. Ramos reclama que l'operació "no tingui cap cost per als ciutadans", ja que "no tenen per què pagar la mala gestió del PP".

Els processos de licitació, adjudicació i concessió privada de l'explotació de les autopistes rescatades es portaran a terme el segon semestre i, segons fonts de Foment, podran concursar-hi “totes les empreses que compleixin els criteris de solvència econòmica i tècnica que s'estableixin en els plecs”, incloent-hi les vuit concessionàries implicades en les fallides.