davant el nou conveni

Opel anuncia la paralització de projectes a Saragossa pel conflicte sindical

La direcció decideix aturar els treballs del nou Corsa i no optarà a més models

abertran37566821 gra022  madrid  06 03 2017   fotograf a de archivo del 10 de170306104652

abertran37566821 gra022 madrid 06 03 2017 fotograf a de archivo del 10 de170306104652 / Javier Cebollada

2
Es llegeix en minuts

El grup PSA amenaça amb deixar Opel Espanya sense el seu millor actiu, l’Opel Corsa. El consorci francès (Peugeot, Citröen i DS) va demostrar ahir que no li tremola el pols si la rendibilitat està en perill i, al seu parer, la ruptura de les negociacions del nou conveni a Figueruelas –amb el qual vol reduir els costos salarials i augmentar la jornada laboral– és un risc que no està disposat a assumir. Per això, va decidir ahir paralitzar, «amb efecte immediat», tots els treballs relacionats amb el llançament del nou Corsa, la fabricació del qual estava prevista per a l’últim trimestre del 2019, i iniciar l’estudi d’un emplaçament nou per a aquest model.

Així ho va comunicar PSA als representants sindicals en una reunió «urgent» celebrada a Figueruelas i que va sonar a ultimàtum. O hi ha sacrificis o la fàbrica es quedarà en el xassís.

Però la seriosa advertència de PSA no es va quedar aquí. La companyia també va anunciar que Opel Espanya no optarà a noves inversions i iniciarà l’estudi per a la integració en el mitjà termini de les dues línies de muntatge en una de sola. Els efectes de la falta d’entesa entre direcció i sindicats d’Opel es traduiran a més en la paralització del projecte d’ampliació de la nau de carrosseries. 

RENDIBILITAT / La justificació a tot aquest càstig és econòmica. PSA vol rescatar Opel de 16 anys consecutius de pèrdues sí o sí. Sense beneficis no hi ha futur. «Opel/Vauxhall només invertirà en projectes que tinguin rendibilitat i comportin acords de competitivitat amb una reducció dels costos d’inversió i fabricació», va recalcar el grup en un comunicat. 

La direcció d’Opel Espanya va traslladar ahir als representants dels treballadors que la seva intenció és «gestionar els impactes de la forma més racional i eficient possible», encara que això comportaria irremeiablement acomiadaments. Així mateix, va avançar que en els pròxims dies es posarà en contacte amb els sindicats per buscar «la millor manera d’incorporar tots aquests nous conceptes en la negociació del conveni». El director general de la companyia, Antonio Cobo, va remetre una carta personal a cada treballador amb el nou escenari i es va dirigir també als encarregats i caps de la factoria en aquesta mateixa línia.

    

Notícies relacionades

SALTEN LES ALARMES / L’anunci del grup francès representa l’amenaça més gran per a l’empresa més rellevant instal·lada en territori d’Aragó. La pèrdua del Corsa i l’eliminació d’una sola línia suposarien reduir a la meitat l’actual capacitat productiva de Figueruelas, que el 2017 va fabricar 382.000 unitats, de les quals 210.000 van ser del Corsa. Si PSA executés aquesta decisió, amputaria el teixit industrial de l’automòbil a Aragó, amb una pèrdua de llocs de treball que podria superar les 5.000 persones entre Figueruelas i la resta d’empreses vinculades a la indústria auxiliar. 

Mai abans Opel Espanya ha vist perillar el seu futur d’una forma tan tangible.