Anàlisi

'Danke', Dr. Paco

La sortida de Francisco Javier García Sanz del comitè de direcció del grup Volkswagen és una mala notícia per al sector de l'automòbil

2
Es llegeix en minuts
José Antonio Bueno
José Antonio Bueno

Consultor

ver +

Lamentablement, comptem  amb tan pocs directius espanyols en posicions rellevants en multinacionals que quan un d’ells cessa en les seves funcions sempre constitueix una mala notícia per a la nostra indústria. Encara que sigui de manera inconscient, l’origen influeix una mica a l’hora de prendre decisions. La sortida del doctor Francisco Javier García Sanz, Paco per gairebé tothom del sector de l’automòbil, del comitè de direcció del grup Volkswagen, suposa una mala notícia per a la indústria de l’automòbil espanyola. García Sanz ha dedicat 25 anys de la seva vida a optimitzar costos en el grup Volkswagen i ha sigut el màxim responsable del departament de compres, i els seus resultats són més que evidents. Volkswagen, avui el primer fabricant de cotxes del món, ha sabut combinar l’excel·lència en la qualitat amb uns costos ajustats, cosa que li permet ser no només gran, sinó també rendible i, a més, poder invertir en el futur.

García Sanz ha dirigit amb mà de ferro un exèrcit de compradors, i s’ha convertit en el responsable últim de negociar uns 170.000 milions d’euros a l’any, que suposen més del 15% del PIB espanyol, superen els pressupostos generals de l’Estat i, si fos un país, el seu PIB estaria més o menys al lloc 50, al nivell de Qatar i per davant de Txèquia o Nova Zelanda. Però aquests 170.000 milions signifiquen molt més que la meitat de la facturació de tot el grup Volkswagen, cosa que indica que el seu poder intern era molt tangible. Han sigut, sobretot, una palanca de vertebració del sector de components de l’automòbil i algunes de les grans empreses del sector li deuen una bona part del seu èxit, també les espanyoles.

Ara és president del consell d’administració de Seat, però la seva ombra sempre s’ha sentit sobre la filial catalana de Volkswagen. Probablement ha contribuït a salvar diversos match points sobre una empresa que avui es troba en un dels seus millors moments.

Notícies relacionades

Volkswagen ha decidit donar per conclosa definitivament l’etapa del Dr. Piëch, l’home que ha convertit l’empresa fundada pel seu avi en el primer fabricant de cotxes del món, amb gairebé 11 milions de cotxes venuts en 153 països, produïts en 120 fàbriques en 31 països i donant feina a 50.000 persones. En els últims 25 anys, Paco ha sigut un dels seus homes de màxima confiança al ser l’encarregat de resoldre l’amarg epíleg del dieselgate. Amb la missió més que complerta comença ara una nova etapa que caldrà veure si és capaç d’obtenir tants èxits com la que ara conclou.

Als seus 60 anys, a García Sanz encara li queden moltes pàgines brillants per escriure a la seva biografia. Actualment és conseller de la filial alemanya d’ACS, Hochtief, i de Criteria, i probablement ho serà d’unes quantes empreses més, tantes com ell vulgui. I qui sap si complirà el seu somni de ser president del Reial Madrid després d’haver-ho sigut del Wolfsburg FC. El que ningú espera és que s’acabi retirant a la seva casa de Marbella. Faci el que faci, avui es mereix un gran reconeixement per tot el que ha fet en tots aquests anys per l’automòbil mundial, espanyol i, també, català. Danke Dr. Paco.