l'horitzó després del 'dieselgate'
¿Què passa amb el dièsel?
Després de l'escàndol de la manipulació d'emissions moltes marques aposten per la seva desaparició gradual
La majoria dels fabricants asiàtics es decanten per la hibridació i l'electrificació dels seus models
MER10 HANNOVER (ALEMANIA) 21/09/2016.- Un motor diésel V6 TDI de 3 litros y un Volkswagen VW Amarok son expuestos durante la 66 edición de la feria IAA de Vehículos Comerciales en Hannover, Alemania, hoy, 21 de septiembre de 2016. Alrededor de 2.000 expositores de 52 países presentan sus innovaciones tecnológicas o sistemas de conducción autónoma en esta feria, que abre sus puertas desde el 22 al 29 de septiembre. EFE/Julian stratenschulte /
Els que vaticinaven un desert en la indústria de l’automòbil després de l’escàndol del dieselgate sembla que es quedaran amb un pam de nas. O no. El que sí que és cert és que les marques del sector han fet pinya i s’han abocat al desenvolupament de noves tecnologies capaces de resoldre el problema de les emissions, ja es digui hibridació, electrificació o catalització eficient. Tots han pres nota de la problemàtica del dièsel, òbviament uns més que altres, i el debat sobre la seva eficiència o la seva desaparició està a l’ordre del dia.
La legislació s’està tirant a sobre dels fabricants pel que fa al control de les emissions i a les proves de mesurament. Ha entrat en vigor el cicle WLTP (World Harmonized Light Vehicles Test Procedures) que mesura en condicions reals d’ús centrant-se en el consum i el CO2, encara que s’hauria d’endinsar en el NOx. Les partícules que emeten els dièsel és cert que són més perjudicials per a la salut. Des del 2017 la normativa europea estableix 168 mil·ligrams de NOx per quilòmetre, i el 2020 ha de ser de 120 mil·ligrams.
Mànega de proveïment dièsel en una gasolinera /
De popular a demonitzat
El dièsel es va popularitzar als anys 90 i es va presentar com una alternativa real i econòmica als motors de gasolina. L’autonomia més gran i el preu assequible del carburant va fer de reclam. L’augment dels vehicles dièsel, cada vegada amb més prestacions amb els blocs HDi i TDi, va arribar a suposar que el 70% del mercat espanyol es mogués amb propulsors de gasoil.
Però després deldieselgate, que va esclatar el 2015, el guió va canviar. L’opinió pública va reaccionar i la demonització del dièsel per part de les administracions va començar a cavar una fossa de proporcions desconegudes. El gener de l’any passat, els cotxes dièsel representaven el 52,7% del mercat, però al desembre la tendència ja s’havia invertit i els de gasolina suposaven el 50,7%. I la caiguda segueix. L’abril d’aquest any, la xifra de matriculacions de cotxes de gasolina va arribar al 57,4%, mentre que la delsdièsel va baixar el 36,7% (la resta són vehicles híbrids i elèctrics).
Mesurament d’emissions d’un dièsel en un taller de l’est d’Alemanya /
Sembla que el dièsel està controlat, caient, però com a efecte col·lateral val la pena apuntar una dada. Al descendir el nombre de motors de gasoil és possible que les partícules (PMA) i la xifra del NOx hagin baixat, però això també ha implicat un increment de tres dècimes de les emissions de CO2. Llavors, ¿acabar amb el dièsel és la solució?
L’aposta dels fabricants
Si observem les últimes propostes dels fabricants trobarem diverses línies d’evolució del dièsel. D’una banda hi ha les marques asiàtiques com Nissan, Toyota, Hyundai, Kia i Mitsubishi que ja han mostrat públicament la seva intenció d’anar renunciant al gasoil. Nissan està immersa en el procés d’electrificació, i és una de les marques 'evangelitzadores’ del cotxe elèctric. Fa unes setmanes va anunciar que el seu model X-Trail ja no oferiria motors dièsel en la seva gamma. En la resta de models la desaparició serà gradual.
El nou Toyota Auris ja no ofereix motors dièsel / (REUTERS) /
Toyota, pioners en hibridació, ja ha descartat a partir d’ara el dièsel al Yaris i l’Auris, als quals seguiran la resta de la marca. Lexus va renunciar al dièsel fa cinc anys i proposa hibridació total. Subaru també va decidir prescindir del gasoil. Hyundai tampoc no munta dièsel al seu nou i20. Altres marques com Volvo ja han anunciat el seu camí de l’electrificació i la berlina S60 ja no muntarà blocs de gasoil. Opel tampoc no oferirà dièsel al nou Corsa que es fabricarà a Figueruelas (Espanya). Renault no proposa dièsel al Twingo i aviat deixarà de fer-ho al Clio. El grup Fiat-Chrysler va anunciar que el 2022 deixarà de fer servir motors de gasoil.
Rebaixar el nivell de NOx
Notícies relacionadesPerò no tots volen abandonar el gasoil immediatament. Des de Bosch (el mateix proveïdor de les centraletes que emmascaraven les emissions al ‘dieselgate’) apunten que amb les noves tecnologiess’ha aconseguit rebaixar només 13 mil·ligrams de NOx per quilòmetre. Mercedes-Benz no vol marxar del dièsel ara per ara i va anunciar recentment una inversió de 3.000 milions d’euros a nous motors de baixes emissions.
Motor V6 TDi que puja al nou Volkswagen Touareg /
El grup Volkswagen (qui més pals ha rebut ja que amb ells va començar l’escàndol) vol fer un gir electrificat al seu futur, i de fet ha començat a racionalitzar l’ús del dièsel en algunes marques. Skoda ha començat amb el Fabia, que ja no ofereix propulsors de gasoil a la seva gamma. Les crides a revisió de models dièsel de les marques del grup alemany continuen produint-se. Divendres passat les autoritats alemanyes van reclamar la revisió de 60.000 cotxes de Porsche (Cayenne i Macan). La marca va anunciar al març que deixava d’oferir propulsors dièsel en la seva gamma de models.
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Eva Tortajada: "En la seva primera etapa de vida, els fills necessiten sentir-se segurs"
- ESTRENES DE CINE DE LA SETMANA Olivier Assayas: "La pandèmia va acabar sent el símbol d’un fracàs col·lectiu"
- El rècord d’11 triples d’Obst destrossa el Barcelona