Detingut el president d'Audi pel 'dieselgate'

El màxim dirigent de la firma, Rupert Stadler, està acusat de frau i de falsificació indirecta de certificats per l'escàndol de les emissions del grup Volkswagen

zentauroepp43824030 files  in this file photo taken on may 18  2017 rupert stadl180618111850

zentauroepp43824030 files in this file photo taken on may 18 2017 rupert stadl180618111850 / CHRISTOF STACHE

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El presidentd’Audi,  Rupert Stadler, va ser detingut aquest dilluns per la seva implicació en la manipulació de centenars de milions de vehicles dièsel del grup Volkswagen per esquivar els controls mediambientals, l’escàndol conegut com a ‘dieselgate’. El consell de supervisió de Volkswagen va decidir suspendre el directiu del càrrec i susbtituir-lo per l’holandès Bram Schot.

Segons va confirmar un portaveu de la multinacional automobilística alemanya, les autoritats germàniques hauran de determinar ara si el màxim responsable d’Audi seguirà en presó provisional durant els pròxims dies. La detenció de Stadler suposa l’arrest de més rang realitzat de moment contra el poderós fabricant automobilístic alemany.

La seva detenció es produeix tan sols una setmana després que la Fiscalia de Munic l’assenyalés a ell i a un altre alt càrrec de la junta directiva de la firma com a sospitosos de conèixer i participar en aquesta manipulació deliberada de vehicles. Tots dos estan acusats de frau i de falsificació indirecta de certificats. La fiscalia de Munic va explicar en un comunicat que va procedir a la detenció del directiu a primera hora del matí quan es trobava a la seva casa d’Ingolstad (Alemanya) amb l’objectiu d’evitar que "obstrueixi o entorpeixi" la investigació. 

La fiscalia alemanya va incloure la setmana passada al ja expresident de la firma dels quatre cèrcols entre els sospitosos del frau. A més, la setmana passada va registrar l’apartament de Stadler i va assegurar que està investigant 19 sospitosos, entre els quals també hi ha un altre membre actual de la junta directiva d’Audi. 

L’any passat, el responsable de Compliance del consorci automobilístic Volkswagen a Alemanya entre el 2014 i el març del 2015, Oliver Schmidt, ja va declarar per la seva implicació en el 'dieselgate' i va ser condemnat a set anys de presó i a pagar una multa de 400.000 dòlars (339.000 euros). Per la seva banda, el grup Volkswagen va acceptar la setmana passada el pagament d’una multa per import de 1.000 milions d’euros per part de la fiscalia pública de Braunschweig (Alemanya) en el context del cas del programari que alterava les emissions en alguns vehicles dièsel.

L’import que haurà d’abonar el grup que presideix Herbert Diess contempla el pagament d’una multa màxima de cinc milions d’euros, segons la legislació del país, així com la devolució de beneficis econòmics, per part de l’empresa, de 995 milions d’euros. 

La seva detenció es produeix tan sols una setmana després que la Fiscalia de Munic l’assenyalés a ell i a un altre alt càrrec de la junta directiva de la firma com a sospitosos de conèixer i participar en aquesta manipulació deliberada de vehicles.Tots dos estan acusats de frau i de falsificació indirecta de certificats.

Registre al seu apartament

Notícies relacionades

Dilluns passat les autoritats ja van dur a terme una batuda al seu domicili particular a la recerca de proves que l’inculpessin. Segons recull la premsa alemanya, els investigadors haurien trobat correus electrònics de finals de l’any 2015 que apunten que Stadler podria haver conegut el frau perpetrat a Audi i, tot i així, haver-lo permès. 

La Fiscalia de Munic, encarregada de portar el cas de l’escàndol, també té sota lupa 19 sospitosos més de participar en el 'dieselgate' al conèixer l’aplicació d’un programari il·legal en cotxes que després es van vendre per tot Europa. Malgrat que la llista de detencions i la factura pel frau continua creixent, Volkswagen ja ha donat per superat l’escàndol duplicant els beneficis.

Temes:

Audi Dieselgate