vies de pagament

Seopan sobre suprimir els peatges: "¿Qui pagarà la festa?"

El president de la patronal sectorial afirma que el model del Govern espanyol és "una via contrària a la que està vigent a Europa"

0f989f92-b038-41fd-b12c-052c11dd862f-hd-web / periodico

2
Es llegeix en minuts

El president de la patronal de constructores i concessionàries, SeopanJulián Núñez, ha mostrat la seva "sorpresa" per la decisió del Govern espanyol d’acabar amb els peatges de les autopistes Govern espanyol peatges autopistes quan finalitzi el termini de les concessions. El seu plantejament ha sigut contundent: "¿Qui pagarà la festa?"

Així ho ha indicat durant la seva participació en el curs 'L’economia davant del 'blockchain'. El que ha de venir', organitzat per l’Associació de Periodistes d’Informació Econòmica (Apie) en el marc dels Cursos d’Estiu de l’UIMP a Santander.

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha anunciat la decisió del Govern central d’eliminar els peatges de les autopistes espanyoles quan vagin vencent les concessions. "No ens ha avisat, no hi ha hagut cap contacte previ ni s’ha comentat res", ha dit Núñez, que ha afegit: "Ens sorprèn un anunci d’aquest tipus, que és molt rellevant."

En aquest sentit, ha afirmat: "Sembla que anem a una via contrària a la que està vigent a Europa i que passa per aconseguir recursos en carreteres amb peatges per destinar-los a l’agenda social".

El model general de pagament per ús arribarà, ha assegurat el responsable de Seopan, que ha afegit que no es pot "anar en contra del que es fa a la resta de l’Europa". "¿Qui pagarà la festa?", s’ha preguntat, per plantejar seguidament si els contribuents en general subvencionaran els conductors que la utilitzen. "Subvencionarem 20.000 senyors perquè no paguin", mentre que els ingressos que haguessin generat a llarg termini podrien haver permès construir un hospital o una universitat, ha insistit.

AP-1

En concret, sobre l’autopista AP-1, que uneix Burgos i Armiñón (Àlaba) i la concessió de la qual venç el 30 de novembre, Núñez ha exposat que "no tindria molt sentit que en aquesta autopista s’aixequés la barrera". L’estalvi de recursos públics en despeses de manteniment junt amb els ingressos fiscals que proporciona aquesta via totalitzen anualment 30 milions d’euros, ha comentat.

A més ha alertat que "amb independència del que es faci, l’AP-1 necessitarà una important renovació i una ampliació de la capacitat que tindria un cost de 320 milions d’euros. S’hi uneix que si s’allibera de peatge la intensitat mitjana diària (IMD) del trànsit s’elevaria un 36%, fins a 27.100 vehicles.

Notícies relacionades

Les concessionàries d’autopistes espanyoles van facturar l’any passat un total de 1.836 milions d’euros, i el president de la patronal ha posat en valor que mentre més guanyen, més impostos paguen. Des de Seopan es defensa un model viari que eviti la desigualtat entre usuaris amb la resta de modes de transport, ja que en l’aeri, ferroviari o portuari els usuaris abonen taxes d’una manera o una altra. Mentrestant, a les carreteres, tret de la xarxa d’autopistes, l’usuari no paga més que la gasolina que gasti en el viatge.

D’altra banda, Núñez ha fet referència a la necessitat d’inversió pública en infraestructures prioritàries a Espanya, i ha estimat que la quantia és de 114.000 milions d’euros.