TURISME

Les vagues amenacen amb un nou estiu de caos a l'aeroport de Barcelona

La infraestructura catalana va ser la que va acumular més retards a tot el continent al maig

zentauroepp44008736 el prat de llobregat   baix llobregat  27 06 2018   economia180629173626

zentauroepp44008736 el prat de llobregat baix llobregat 27 06 2018 economia180629173626 / DANNY CAMINAL

5
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

L’aeroport de Barcelona-El Prat afronta el seutercer estiu consecutiu de dificultats. Si fa dos anys els soferts viatgers van haver de fer front al caos operatiu de Vueling i l’estiu passat, a un conflicte laboral amb el personal de seguretat que va acabar amb la Guàrdia Civil agafant les regnes dels controls, aquest estiu el problema pot estar en l’aire i, com a conseqüència, de nou a les terminals.

Molts dels ciutadans que hagin hagut de volar en els últims mesos hauran viscut ja una avantsala del que, des del sector, es dona per fet que passarà en les pròximes setmanes: retards cancel·lacions a tot arreu. Els motius, com sol passar, són diversos, i cada part culpa l’altra. Però el que és segur és que l’aeroport de Barcelona-El Prat es va situar el maig com el pitjor en puntualitat entre les grans instal·lacions europees, segons Flighstats (només el 56,1% dels vols van partir sense retards).

"La situació de l’aeroport de Barcelona i el seu important creixement en els últims anys fan que sigui una instal·lació especialment propensa a certs problemes en èpoques concretes. Però en general, quan hi ha problemes a Barcelona n’hi ha a mig Europa, només que aquí afecten més", expliquen fonts del sector a aquest diari.

Unió de les aeorlínies

El 2018 està sent un mal any per a les empreses del sector quant a retards, i la patronal de les aerolínies, Airlines for Europe (A4E), ha cridat l’atenció: "Les vagues de controladors de trànsit aeri estan destruint el trànsit aeri i l’economia d’Europa”. Segons aquest lobby, del que formen part grans firmes com a Air France-KLM, Easyjet, Finnair, IAG, Lufthansa, Norwegian o Ryanair, entre altres, l’"alarmant augment en les vagues de control de trànsit aeri (ATC) a Europa ha causat estralls a les aerolínies, els seus passatgers i els negocis". "En el que portem d’any les aerolínies membres de A4E s’han vist obligades a cancel·lar aproximadament 5.000 vols com a resultat de les vagues (...). Al seu torn, milions de viatgers s’han vist afectats per retards en els vols causats per desviacions de l’espai aeri i l’efecte dòmino que això provoca en les operacions de les aerolínies", va destacar el lobby.

Només al maig, segons dades proporcionades per Ryanair, més de 117.000 vols van patir retards a Europa, el 61% (més de 71.000 vols) a causa de la falta de personal i les vagues en els serveis de control aeri. D’aquests, més de 56.000 vols van patir retards de més de 15 minuts, quadruplicant els 14.000 vols que van patir retards d’aquesta magnitud el maig del 2017.

Viatges més llargs

Les causes del global de retards són variades, però principalment es resumeixen en dos: meteorologia adversa i problemes en la gestió del trànsit aeri. En aquest últim camp, les vagues dels controladors de Marsella (França) en tenen molt a veure. "La situació a Marsella no s’ha solucionat, i l’estiu pot ser encara pitjor", adverteix una altra font. I ho pot ser precisament perquè El Prat és un dels aeroports més perjudicats per aquesta vaga: des de Marsella es gestiona el trànsit no només de la zona sud de França, sinó de gran part del Mediterrani.

Això implica que la gran majoria de vols que surten de Barcelona amb destinació Europa hagin de creuar aquest espai. Si hi ha vaga, no es pot creuar: o cal cancel·lar vols o desviar-los (si se’n va al nord d’Europa, cal desviar-se cap a Galícia i després enllaçar amb l’espai d’Irlanda; si se’n va per exemple a Roma, els avions han de baixar fins a la zona d’Alger i pujar per Còrsega). Això suma molts minuts de vol, arribar tard i acumular retards per al següent vol, a més d’hores extra de la tripulació. I el consegüent emprenyament dels consumidors, reclamacions i el pagament de compensacions.

A El Prat, a més, es dona la circumstància que és base de grans companyies com Vueling, Ryanair, Easyjet NorwegianLa primera és la més afectada: "Les contínues vagues dels controladors de trànsit aeri de Marsella tenen una desproporcionada repercussió en les aerolínies que operen des de Barcelona ja que ells controlen els vols sobre la major part de l’espai aeri del Mediterrani. En el cas de Vueling, això afecta el 50% dels seus vols", va afirmar Willie Walsh, conseller delegatd’IAG.

Més amenaces de vaga

Notícies relacionades

Però el problema a Marsella no és l’únic de l’aeroport de Barcelona. Els controladors aeris del centre de Gavà han amenaçat d’anar a la vaga aquest estiu si no s’arriba a un acord amb Enaire per incrementar el personal. "Estem treballant set de cada vuit dies, quan a Europa se’n treballen quatre de cada vuit. Falta personal, i la plantilla s’ha envellit de tal manera que si la mitjana a Europa és de 35 anys, aquí la mitjana és de 50. Estem treballant amb la seguretat de la gent, no es pot permetre", explica a aquest diari Raúl Tobaruela, portaveu del sindicat USCA. De moment, les negociacions amb Foment "van en la bona direcció", la qual cosa ha fet que USCA, de moment, no hagi fixat dies concrets de vaga.

Però més enllà de les vagues, altres fonts del sector avisen que no només la gestió del trànsit aeri pot complicar l’estiu: "Les aerolínies han crescut molt en poc temps, i l’ajustament dels costos implica el personal just. Hi ha plantilles que no en deixaran passar una aquest estiu, i això pot sumar-se als problemes en el trànsit aeri, el que pot derivar a un estiu complicat per a Barcelona", avisen. Els tripulants de cabina de Ryanair, per exemple, preparen també diversos dies de vaga aquest estiu a tot Europa.

Un avi al capdavant d’un F-1

Els controladors del centre de Gavà denuncien la falta d’inversió en forma de noves contractacions. "A Europa a partir dels 55 anys no es deixa treballar els controladors. A Gavà hi ha companys de 65 anys cansats, estressats. És una salvatjada", denúncia Raúl Tobaruela, portaveu del sindicat USCA. "És com veure un avi al capdavant d’un F-1. Pot conduir-lo, però els resultats no són els mateixos", agrega.