AEROLÍNIES

Johan Lundgren: «Easyjet no planeja canviar la seva política d'equipatge de mà»

El conseller delegat d'Easyjet adverteix que l'alt preu del petroli pot derivar en la fallida de més aerolínies

cmontanyes45731058 easyjet181103122238

cmontanyes45731058 easyjet181103122238

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Les aerolínies de baix cost Ryanair iWizz Air volen posar potes enlaire la manera de viatjar dels ciutadans: reduint (amb escreix) el tipus d’equipatge que es pot portar a la cabina, i fent pagar per pujar la clàssica maleta de mà amb rodes. No obstant, no totes les firmes ‘low cost’ prendran una mesura similar. Johan Lundgren va assumir fa ara gairebé un any el comandament de la segona aerolínia més gran de baix cost europea, Easyjet. En un entorn convuls, amb el preu del petroli a l’alça i el cel europeu saturat, la companyia no planeja retallar la seva operativa, sinó continuar creixent. I a més, no preveu reformular l’oferta d’equipatge en cabina.

“En aquests moments no plantegem canviar la nostra política d’equipatge de mà”, assenyala Lundgren en una entrevista telefònica amb aquest diari. El conseller delegat d’Easyjet, que aquesta setmana ha presentat els seus plans per volar amb avions elèctrics el 2030, descarta així seguir la línia dels seus rivals, que han despertat les crítiques d’associacions de consumidors i fins i tot governs, ja que Itàlia els ha prohibit aplicar la nova mesura: l’Autoritat Garant de la Competència i els Mercats italiana (AGCM) va afirmar que aquesta pràctica suposa una càrrega “no previsible” i que, com que no permet la comparació amb les tarifes d’altres companyies, s’està “enganyant el consumidor”.

El petroli

Lundgren es mostra a l’espera de l’evolució del preu del fuel.  En aquest sentit, el directiu es mostra a l’espera d’esdeveniments, però avisa que en aquest camp “irònicament un alt preu del petroli no té per què ser negatiu per a Easyjet”, ja que la companyia ha fet compres a futur que li garanteixen l’operativa “a llarg termini”. “Però està clar que l’alt preu del fuel pot tenir un impacte significatiu en les aerolínies més febles, el que pot afectar al preu delsbitllets  i també és un risc en l’estructura financera, que pot arribar a la fallida”, destaca el directiu. “Nosaltres som eficients i tenim una flota eficient; en canvi, altres aerolínies menys eficients potser han de replantejar-se la seva capacitat pel preu del petroli”, ha destacat.

Notícies relacionades

El conseller delegat d’Easyjet, com els màxims responsables del sector i les patronals, també adverteix dels problemes de congestió aèria al cel europeu. “És un gran repte”, avisa Lundgren, que afegeix: “El més complicat de tot és que els problemes  són per una cosa que està fora del nostre control. Nosaltres fem tot el que podem en millorar processos, operacions, el model... ser el més eficients possibles. Però no és a la nostra mà acabar amb les disrupcions”, afirma amb referència a les vagues de controladors o la falta de professionals d’aquest àmbit en alguns espais aeris, i cita Governs i la Comissió com els organismes que han d’actuar.

Lundgren, expert en turisme (abans d’Easyjet va ser conseller delegat a Tui AG), també va voler valorar que Espanya hagi perdut turistes aquest estiu, tot i que aquests gastin més. “Espanya és un gran mercat per a nosaltres i ho continuarà sent. Volem continuar creixent, i el descens del turisme és més per qüestions de creixement de la competència que per demèrits. Espanya ha de continuar tenint un marc competitiu en taxes impostos perquè el turisme és molt important per a l’economia i pot tornar a créixer”, conclou.

Temes:

Easyjet