CITA TECNOLÒGICA

La mobilitat i la seguretat protagonitzen la Smart City Expo

Seat es llança a vendre patinets elèctrics als concessionaris

zentauroepp45881108 barcelona 13 11 2018  econom a   empieza al smart city expo 181113132530

zentauroepp45881108 barcelona 13 11 2018 econom a empieza al smart city expo 181113132530

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Fa uns anys el concepte ‘smart city’ (ciutat intel·ligent) feia referència a ciutats plenes de sensors que farien la vida dels ciutadans més fàcil. Ara, les 'smart cities' han canviat: els sensors són o seran allà, però els protagonistes són els ciutadans, la mobilitat i la seguretat. 

El saló Smart City Expo World Congress, que se celebra a Barcelona fins dijous, és el millor exponent del moment actual. La fira batrà aquest any el seu rècord quant a zona expositiva (el 30% més) i en empreses expositores (més de 800). “Cada vegada hi ha més ciutats a tot el món que estan convençudes que han de canviar per fer la vida dels seus ciutadans millor”, va dir el director de la fira, Ugo Valenti. Entre els expositors n’hi ha de patinets elèctrics, bicis amb sensors, vehicles meitat cotxe meitat moto, taxis autònoms, autobusos intel·ligents... I, alhora, càmeres i sensors que controlen (i protegeixen) el ciutadà.

Si els carrers de Barcelona són plens de patinets elèctrics, a la fira també hi ha diverses empreses que es fixen en aquest segment. Una d'aquestes ésSeat,que presenta l’eXS KickScooter. “Tenim molt públic jove que compra cotxes a partir de 18 anys. ¿Per què no oferir també patinets elèctrics a usuaris a partir de 16 anys?”, es pregunta Lucas Casasnovas, responsable de màrqueting de producte. La firma vol “explorar tota mena de solucions de nova mobilitat”, i dins d'aquesta gamma hi ha aquest patinet, desenvolupat juntament amb Segway. “Es podrà comprar a la xarxa de concessionaris”, destaca. El seu preu: 599 euros (reserves aquest mes i entrega al desembre).

La firma Lime, de lloguer de patinets elèctrics des d'unaapp, també és a la fira. El responsable d'expansió de l'empresa a Espanya, Alejandro Agustí, destaca a aquest diari la seva “gran acceptació en ciutats com Madrid –més de 400.000 viatges– o Saragossa”, mentre que a Barcelona “l’ajuntament no està disposat” a regular el mercat. “Hi ha d'haver un marc regulatori, i ens hi adaptarem com fem sempre”, agrega.

Notícies relacionades

Però a la fira no només hi ha patinets. Dues de les solucions més noves que es poden veure són miniautobusos autònoms (ja estan en proves a França) i un prototip de taxi autònom. “El seu cost és de 350.000 euros. Està pensat perquè es demani des d'una app i puguin sumar-s’hi altres passatgers durant la ruta”, assenyala Diego Cardona, responsable de desenvolupament de Navya a Espanya.Començarà a circular pels carrers de Lió (França), una ciutat dels EUA i una altra d'Austràlia l’any que ve.

A més de la mobilitat, sorprenen a la fira les múltiples solucions de monitoratge en directe: detecció de transeünts (amb edat aproximada inclosa), reconeixement facial, processament de matrícules en temps real, túnels de seguretat per a aeroports... "Som un esdeveniment global, i hem de pensar que a Àsia o el Pròxim Orient es pensa diferent. Hi ha dispositius que serveixen de vigilància, de seguretat, però que poden ser de control. Nosaltres hem de promoure el debat, fer èmfasi en l'anonimat, perquè és evident que és una tendència imparable que ens ha d'ajudar a viure millor, però no estar més vigilats”, conclou Valenti.

Temes:

Smart city Seat