POLÍTICA MEDIAMBIENTAL
El Govern planeja aplicar un impost a vehicles contaminants la segona meitat del 2019
Tots els cotxes amb emissions de diòxid de carboni superiors als 95 grams per quilòmetre hauran de pagar més

CLN01 COLONIA (ALEMANIA) 08.03.07.: Una imagen de archivo del 21 de enero del 2005 que muestra la salida de humo por el tubo de escape de un coche en Colonia, Alemania. Los jefes de Estado y de Gobierno de la Unión Europea iniciaron hoy jueves 8 de marzo la cumbre de primavera de la UE, que se celebra hoy y mañana, y que tiene como principal reto aprobar por primera vez en su historia un ambicioso plan de acción para la Protección del Clima y la Política Energética, propuesto por la Comisión Europea. En el plan redactado por la Comisión se incluyen dos puntos polémicos y que dividen a los estados miembros: fijar objetivos obligatorios para las energías renovables y la posible partición de los grandes monopolios del sector. EFE/Alexander Ruesche /
La Generalitat ha aconseguit accés al registre de vehicles de la Direcció General de Trànsit (DGT) i planeja començar a aplicar en la segona meitat del 2019 un impost català sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles. Fonts del Govern han explicat a EFE que recentment la DGT va facilitar aquestes dades, necessàries per desplegar aquest impost, i que ara s’han “de depurar” amb l’objectiu que es posi en marxa al llarg de l’any que ve, “més aviat cap al segon semestre que en el primer”, atesa la complexitat de posar-lo en pràctica.
La Generalitat va crear aquest nou impost a través de la llei d’acompanyament dels pressupostos de la Generalitat per al 2017, però encara no ha pogut començar a cobrar-lo, perquè no tenia accés a aquestes dades de la DGT. L’any passat va estar marcat per la crisi política a Catalunya, que va tensar al màxim les relacions entre el Govern espanyol i el català, i aquest clima no va facilitar l’accés al registre de vehicles de la DGT, una qüestió que sí que s’ha pogut desbloquejar ara.
No obstant, aquestes dades s’han facilitat en brut, i ara el Govern ha de tractar tota aquesta informació per poder aplicar l’impost als vehicles previstos en la llei i redactar el corresponent reglament.
Vehicles afectats
L’impost s’aplicarà als turismes de la categoria M1 –amb un màxim de 8 seients– que produeixin unes emissions de diòxid de carboni superiors als 95 grams per quilòmetre recorregut, i a partir d’aquest llindar s’estableixen trams perquè paguin més els cotxes que més contaminen.
També estaran subjectes a aquest impost els vehicles comercials lleugers de la categoria N1, és a dir, aquelles furgonetes destinades al transport de mercaderies amb una massa màxima admissible de fins a 3,5 tones amb unes emissions de CO2 superiors als 140 grams per quilòmetre recorregut. Finalment, l’impost també recau sobre les motocicletes amb emissions de CO2 superiors als 75 grams per quilòmetre.
L’impost grava l’emissió de CO2 o diòxid de carboni, un dels gasos que es produeix al cremar combustible. Els motors dièsel són els que més CO2 generen, però també ho fan els de gasolina, tot i que en una proporció una mica menor. Al gravar l’emissió de diòxid de carboni, queden lògicament fora per tant els vehicles elèctrics, ja que no contaminen.
Estan exempts d’aquest impost els vehicles oficials de l’Estat, de les comunitats i de les entitats locals adscrits a la defensa de l’Estat o a la seguretat ciutadana, és a dir, els vehicles policials. Tampoc s’aplicarà l’impost als vehicles de representació diplomàtica, als d’organismes internacionals amb seu o oficina a Catalunya, a les ambulàncies, que utilitzen les persones amb mobilitat reduïda i als vehicles considerats històrics, que tindran una bonificació del 100 % de la quota aplicable.
Notícies relacionadesEl Govern no té de moment una previsió del que pot recaptar amb aquest impost ni un càlcul precís d’a quants vehicles es podria aplicar, però les fonts consultades per EFE creuen que el seu camp d’aplicació pot coincidir en part amb els vehicles que paguen l’impost de circulació.
Aquest impost té caràcter finalista i, per tant, la seva recaptació servirà per nodrir a parts iguals dos fons: el fons climàtic i el de patrimoni natural, tal com preveu la llei catalana de canvi climàtic, aprovada pel Parlament el 2017.
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Avís de «perill» El Meteocat preveu una tarda de dissabte d’intenses pluges a Catalunya
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Col·legi Mare de Déu del Carme Acomiadat el director d’una escola de Terrassa en plena investigació per denúncies de radicalització ultracatòlica
- El nou tauler global Meloni es llança a salvar les relacions comercials entre Europa i els EUA
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen
- TENNIS Alcaraz es recompon i segueix endavant a Barcelona
- Bàsquet El Madrid, al ‘play-off’ a base de triples
- EL PARTIT DE CORNELLÀ Un Espanyol motivat allarga la bona ratxa contra el Getafe