La fusió Siemens-Alstom descarrila

La Comissió Europea veta l'operació ja que considera que vulnera les regles de la competència

zentauroepp39189794 br01 bruselas  b lgica  06 07 2017   la comisaria europea de181123124745

zentauroepp39189794 br01 bruselas b lgica 06 07 2017 la comisaria europea de181123124745 / OLIVIER HOSLET

2
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez / Bruselas

“No hauríem de caure en la trampa de pensar que més gran és sempre millor”. La comissària europea de Competència, Margrethe Vestager, no ha esperat la decisió de l’Executiu comunitari de vetar l’operació de fusió entre les divisions ferroviàries dels gegants Siemens (Alemanya) i Alstom (França) per reiterar públicament la seva posició sobre la creació de “campions europeus”.Segons Brussel·les, aquest megaprojecte hauria suposat un problema per a la competència europea en l’àmbit del’alta velocitat i la senyalització ferroviària, ja que ni Siemens ni Alstom han proposat mesures correctores suficients per remeiar els problemes identificats. 

“Sí, també necessitem empreses molt grans perquè hi ha desafiaments que només aquestes poden aconseguir”, però “alhora l’ecosistema és més fort si el seu destí no depèn només d’una empresa o unes quantes”, ha conclòs aquest dimecres Vestager durant la seva intervenció en un fòrum industrial. L’advertència arribava amb prou feines unes hores abans que l’escola de comissaris avalés la seva proposta de bloquejar el matrimoni Siemens-Alstom, davant de la impotència i resignació de París i Berlín, que consideren la decisió un “error polític i econòmic”, segons ha tornat a repetir aquest dimecres el ministre d’Economia francès, Bruno Le Maire, durant una entrevista a la cadena France 2.

Notícies relacionades

“El paper de la Comissió Europea, de les institucions europees, és defensar els interessos econòmics i industrials europeus. En aquest sentit, la decisió de la Comissió servirà als interessos econòmics i industrials de la Xina”, ha alertat Le Maire, responent a les paraules d’aquest dimarts del president de la Comissió Europea, Jean-Claude Juncker, que va rebutjar actuar amb favoritisme ni motivacions polítiques. Vestager ha rebutjat amb rotunditat aquest argument al considerar que és "molt improbable" l’entrada d’empreses xineses, com el gegant públic CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation), tant en el mercat dels trens d’alta velocitat com en el de la senyalització, en què no han participat mai en cap licitació pública.

La posició de Vestager i de l’escola de comissaris no ha canviat. Europa sí que necessita campions, però sempre que la seva aparició no vulneri les regles de la competència. I el projecte de matrimoni entre aquests dos gegants, que va arrencar el setembre del 2017 i que Brussel·les va començar a investigar en profunditat el juliol de l’any passat, les vulnera segonsl’anàlisi dels serveis de la competència comunitaris, perquè hauria derivat en preus més elevats, menys capacitat d’elecció i menys innovació. "En absència de mesures correctores suficients aquesta concentració hauria suposat un augment de preus per als sistemes de senyalització que asseguren la seguretat dels passatgers i per a les futures generacions de trens a gran velocitat", ha avisat la danesa després de la decisió.