Audiovisual 2018

La CNMC calcula que Netflix, HBO i Amazon sumen ja sis milions de contractes a Espanya

Les xifres del superegulador no són oficials sinó previsions sobre un sector que creix amb força a Espanya

zentauroepp46572406 file photo  the netflix logo is seen on their office in holl190412120125

zentauroepp46572406 file photo the netflix logo is seen on their office in holl190412120125 / Lucy Nicholson

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Les plataformes de consum audiovisual per internet guanyen terreny a Espanya davant els vells operadors de telecomunicacions. Netflix, HBO i Amazon sumen ja al voltant de sis milions de contractes, segons les estimacions de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).  

Segons ha revelat, durant la presentació de l’Informe Econòmic Sectorial de Telecomunicacions i Audiovisual, el conseller de la CNMC Bernado Lorenzo, aquesta xifra inclou tant els contractes individuals com els paquets que es contracten a través de les operadores tradicionals, i tot i que és una xifra provisional i no oficial de l’organisme, es tracta d’"una xifra molt respectable".

Segons Lorenzo, el líder d’aquestes plataformes a Espanya és el gegant americà Netflix, seguit d’Amazon amb la seva plataforma Prime Video. Si bé es tracta d’estimacions de l’organisme regulador –els gegants tecnològics no ofereixen xifres sobre el seu negoci–, la CNMC espera que amb la nova directiva europea de serveis audiovisuals que està per arribar es puguin tenir "xifres molt més precises". 

Creixement de la televisió de pagament

A Espanya, els ingressos al sector audiovisual es van situar en els 6.000 milions d’euros, una mica més baixos (0,1%) que el 2017 i fins als 4.338 milions (un 0,3% menys) sense incloure les subvencions al sector. Així, va pujar el 2018 la televisió de pagament, mentre va baixar la televisió en obert.

Els abonats de televisió de pagament –dels operadors tradicionals– van fregar els set milions de clients, amb un increment del 3,4%, dels quals l’operador Movistar va representar el 59,4% del total dels abonats.

La tendència a contractar serveis empaquetats tan habitual al mercat de les telecomunicacions espanyol es va veure també reflectida a la televisió de pagament: dels 6,9 milions de clients, 6,3 milions van contractar aquest servei a través d’algun paquet.

La CNMC, molt crítica sempre amb els paquets que inclouen diversos serveis, s’ha mostrat aquesta vegada menys dura a causa de la caiguda de la despesa de les llars amb paquets quàdruples (sense televisió) que es van gastar una mitjana de 53 euros al mes –una mica menys que el 2017–, mentre que les llars amb paquet quíntuple (amb televisió) van gastar 77,3 euros, gairebé dos euros menys que el 2017. En total, a Espanya els contractes empaquetats van arribar als 12,2 milions, gairebé 600.000 més que al tancament de l’exercici anterior. 

L’internet mòbil, motor de creixement del sector

Notícies relacionades

La banda ampla mòbil, l’internet dels telèfons, es va disparar gairebé un 13% l’últim any fins a assolir els 5.275 milions d’euros i ja representa el 20,9% dels ingressos totals del sector que aquest any es van mantenir plans respecte al 2017: 34.500 milions d’euros, un 0,7% més que l’any anterior.

D’altra banda, va créixer la inversió fins als 5.540 milions d’euros, un 14,1% més que el 2017, gràcies fonamentalment a l’"esforç dels operadors" pel desplegament de xarxes fixes de fibra òptiques fins a la llar, així com les insercions derivades de les llicències d’espectre, a les quals es van dedicar 594 milions d’euros.