Obertura a la competència
L'AVE a Barcelona duplicarà la seva oferta de trens amb la liberalització de Renfe
El de Sevilla i Màlaga s'incrementarà un 75% i el del Corredor a Llevant, un 40%
jcortadellas21536942 barcelona 13 02 2013 ave tren de alta velocidad de adif que160808183946
L’AVE de Madrid a Barcelona doblarà la seva oferta de trens diaris respecte a l’actual a partir del mes de desembre de l’any 2020, quan entrin noves empreses per donar servei de transport de viatgers en competència amb Renfe.
Un any i mig abans que es faci efectiva la liberalització ferroviària el compte enrere ha començat amb la publicació de la declaració de xarxa d’Adif, després del període d’al·legacions i l’anàlisi de la CNMC, i el resultat es tradueix en una oferta de trens més gran als tres corredors d’alta velocitat més demanats (Barcelona, Sevilla i Màlaga i Llevant) i una flexibilitat més gran perquè les empreses interessades sol·licitin capacitat. A més, l’empresa pública obre la porta a establir cànons a cinc anys per donar més "estabilitat i predictibilitat a les empreses".
La nova declaració, aprovada aquest dilluns pels consells d’administració d’Adif i Adif Alta Velocitat, estableix un total de 53 trens diaris, davant els 27 de mitjana actuals, en el cas del trajecte Madrid-Barcelona, en competència directa amb el pont aeri. A més, preveu augmentar un 75% el trajecte Madrid-Toledo-Sevilla-Màlaga, fins a les 61 circulacions diàries i una alça del 40% en el trajecte Madrid-Llevant (València i Alacant), fins a les 53 circulacions.
En total, segons Adif, es tracta d’augmentar la capacitat dels corredors d’alta velocitat en un 65% respecte a la freqüència actual perquè han sigut els que més interès han suscitat entre els potencials nous operadors. Així, la nova planificació suma 165 circulacions per sentit i dia als tres corredors, davant les 99 actuals.
Una vegada aprovada aquesta declaració, les empreses poden sol·licitar capacitat fins al 31 d’octubre. L’empresa pública comunicarà la preadjudicació de la capacitat marc abans del 15 de desembre d’aquest any, per a l’obertura definitiva a la competència el 14 de desembre de l’any 2020. La data límit per concloure la coordinació de tots els acords marc està previst que sigui abans del 15 de març de l’any 2020.
Les empreses interessades podran sol·licitar capacitat per a "qualsevol línia" de la xarxa ferroviària, tot i que Adif prioritza la fórmula de l’Oferta de Capacitat Marco, per facilitar l’accés dels operadors a les principals línies d’Alta Velocitat. Així, els acords marc es presenten amb una estructura de tres opcions o paquets (A, B i C) en funció del nombre de circulacions per dia, i, en cas de no poder acomodar totes les sol·licituds de capacitat que es rebin, es prioritzarà l’ús que es proposi de la capacitat dels corredors en un període de durada de fins a deu anys.
"Amb aquesta mesura es pretén facilitar la possibilitat d’entrada a nous operadors que no tinguin disponibilitat de material rodador en l’actualitat", explica la companyia pública. I afegeix que amb aquesta estructura a tres paquets es facilita que, "com a mínim, puguin operar de forma òptima almenys tres empreses ferroviàries". En qualsevol cas, la CNMC és qui té l’última paraula ja que revisarà els acords superiors a cinc anys al final del procés.
Més flexibilitat
En aquesta versió definitiva de les declaracions sobre la xarxa es flexibilitza la forma en què les empreses interessades poden sol·licitar capacitat. Els candidats podran realitzar les sol·licituds que considerin més adequades al seu pla comercial, sense estar vinculats a sol·licitar "ni tots els serveis, ni tots els eixos d’un paquet". A més, podran sol·licitar els serveis oferts en altres paquets que considerin oportuns.
En el cas d’assignació per paquets de capacitat, es donarà prioritat a empreses diferents, i es verificarà que aquestes no formin part del mateix grup empresarial. A més, es preveu que s’admetin peticions de capacitat marc de candidats potencials, és a dir, aquells que en el moment de la sol·licitud encara es troben en tràmits per a l’obtenció de la llicència d’empresa ferroviària o l’habilitació específica.
Proposta de cànons a cinc anys
L’empresa dependent del Ministeri de Foment ha informat que està estudiant la possibilitat de modificar els cànons ferroviaris (peatges que Adif cobra als operadors per l’ús de les infraestructures) perquè siguin fixats durant un període de cinc anys i, així, donar “més certesa als operadors ferroviaris”.