Entrevista a la directora general d'Aliexpress España
Estela Ye: "Bloguers i youtubers són determinants en la venda 'online'»
Aliexpress preveu que el comerç electrònic coparà el 30% del total en cinc anys i augura un paper creixent per als cibervenedors o 'endosers'
La cadena accelera la captació d'empreses amb comissions d'entre el 5% i el 8%, però anuncia nous serveis amb pagament fix mínim
estela
La directora general d’Aliexpress a Espanya, Estela Ye, va convocar aquesta setmana a les instal·lacions de l’antiga fàbrica Moritz de Barcelona petits empresaris de la distribució a conèixer en primera persona l’equip directiu de la multinacional xinesa.Ye va pretendre divulgar de quina manera vendre a consumidors d’altres països i quines són les claus de l’èxit. Després de la jornada va comentar amb EL PERIÓDICO els plans immediats de la seva empresa a Espanya.
¿Què opina de l’expedient obert a Amazon a la Unió Europea (UE) per ser jutge i part en el seu negoci, ser 'market place' i també ser venedor de marques pròpies?
Si fos un venedor, la veritat és que pensaria que m’està fent la competència. A Aliexpress parlem amb els venedors i ens confessen que molts pensen que no els convé fer negocis amb Amazon, perquè són venedors de moltes marques i si Amazon coneix quins productes són els que més es venen farà la competència, ja que és un venedor més. Confessen que no volen vendre a Amazon perquè no conegui les seves dades de venda. Jo crec que Amazon està en condicions de competir com un venedor més, i això és veritat.
¿Aliexpress es compromet a no vendre productes de marca pròpia?
Nosaltres som diferents. Amazon és un distribuïdor, un 'retailer' que compra i ven. I cada vegada ven més en el seu 'market place'. Nosaltres, en el nostre ADN mai hem sigut un 'retailer'. En origen, Aliexpress era una comunitat de venedors. Un ecosistema obert que no vol ser una barrera entre comprador i venedor. El que oferim són solucions logístiques, de pagament, recolzament de promocions 'online' i d’anàlisi de trànsit perquè els venedors puguin vendre més. No tenim cap pla per ser un venedor minorista més.
El director de desenvolupament d’Aliexpress, Jorge Zugasti, ha anunciat que Aliexpress comença la venda de productes d’alimentació a Aliexpress España...
Sí. És una categoria que no està oberta des de la Xina perquè no té sentit vendre productes d’alimentació xinesos al món. Però ens hem adonat que hi ha un gran nombre de venedors d’aquesta categoria a Espanya. Espanya és una potència mundial en aquest àmbit. Té productes molt bons i pot tenir una gran acollida en altres països. Podem començar a captar venedors d’aquesta categoria de productes. No tots els productes d’alimentació, els frescos no. No cobrem cap tipus de fix ni mensual ni anual, només tenim una comissió de compra del 8%, la més competitiva del mercat.
¿Quin serà el client principal d’aquesta categoria?
Crec que és una nova experiència, però es pot vendre molt bé a Espanya i a Europa. Tots els turistes disfruten del menjar quan venen a Espanya i es volen endur aquests productes al seu país. En el vi, per exemple, hi ha bones expectatives ja que a Espanya està a molt bon preu. Un holandès pot comprar un producte i en tres dies el té a casa seva. Poden ser llaunes o conserves. A La Rioja hi ha molts productes de molt bona qualitat que es poden vendre a l’estranger. Fruites, verdures, melmelada...
¿Quina serà la clau de l’èxit de les vendes?
El més important és que hi hagi molta oferta. És una categoria amb moltes varietats de productes. Si tenim quatre venedors que venen quatre coses, no vendrà ningú. L’experiència de recerca ha de ser bona i fins i tot divertida, i això només passa amb una oferta abundant. Volem atraure moltes empreses que posin els seus productes a la venda. No és un sector gaire digitalitzat comparat amb els altres, i els venedors han d’assumir el repte de provar i adaptar-se a les necessitats d’un mercat internacional.
¿Com s’explica que la gent continuï comprant a Aliexpress a la Xina amb enviaments tan llargs?
Aliexpress ofereix productes xinesos, que no es troben aquí, amb un preu d’origen molt barat. Els espanyols compren sobretot per una qüestió de varietat que no es troba a Espanya. Si un producte només es pot comprar a la Xina, el comprador està disposat a esperar més temps.
¿Els terminis d’entrega han evolucionat?
S’ha millorat moltíssim. Tothom continua pensant que un producte pot tardar a arribar 30 dies, però això ja no és així. Quan es compra un producte actualment gairebé sempre hi ha l’opció d’una entrega més ràpida, a uns 10 dies.
Però això no es compleix en gaires casos...
Per a un producte d’un dòlar no. Però per a un producte per sobre de cinc dòlars si es demana l’opció ràpida, generalment la primera que s’ofereix, s’entrega en 10 dies feiners. És una entrega molt eficient.
¿Quines estratègies en mitjans de pagament tindrà Aliexpress a Espanya en el futur?
Hi ha novetat. Fins ara les empreses espanyoles només podien vendre en la zona euro perquè no podien cobrar més que en euros i no en altres monedes, com en dòlars. Estem treballant en la integració amb Alipay. Alipay s’integrarà amb les empreses. Les empreses espanyoles podran vendre a qualsevol país encara que no sigui de l’euro directament. Això pot marcar diferències importants en les vendes. Especialment en vendes en països com Rússia, Israel o Polònia, per exemple.
¿Quins tràmits seran necessaris?
Cap. Alipay demana documentació a les empreses i ja està.
¿Quin tipus de documentació?
No es demana cap dipòsit. La divisa que s’utilitza és la que utilitza el comprador al seu propi país. Alipay s’encarrega del canvi de divises.
¿Aquesta entrada d’Alipay en el sistema de pagament obre la porta a utilitzar criptomonedes com el bitcoin?
De moment, no.
¿De moment?
No tenim cap pla encara, almenys a Aliexpress no.
¿I a la Xina, com està l’assumpte de les criptomonedes?
Tothom treballa amb Alipay. També es treballa amb WeChat i la seva criptomoneda.
¿El futur passa per tenir un compte a Alipay?
Quan un client compra un producte paga a Aliexpress. Després Aliexpress paga al venedor previ cobrament d’una comissió. Aquest és el flux habitual en qualsevol operació. En el moment en què Alipay s’incorpori serà Alipay qui cobri i qui pagui en la moneda de cada país. Alipay fa la conversió de divises.
¿La creació d’una criptomoneda seria interessant per a Alipay?
No ho sé. És un tema allunyat de les meves competències.
I el futur llançament de la criptomoneda libra de Facebook, ¿com el veu?
Jo com a usuari no el veig necessari. Un usuari a Rússia que compra a un venedor xinès està pagant en la seva moneda i el xinès cobra en la seva. Aquest procés no crea cap inconvenient. Crear una criptomoneda no és la nostra prioritat, però desconec absolutament que és el que opina Alipay sobre el tema.
Estela Ye.
¿Com ha canviat els acords amb empreses espanyoles el negoci d’Aliexpress a Espanya?
Per a nosaltres és molt important el concepte d’ecosistema. Es necessita tot un ecosistema de proveïdors de serveis per facilitar les transaccions 'online'. És el cas de Correus, que és una part important del nostre sistema. L’Icex és també una altra part important per poder facilitar la internacionalització de les empreses. És un 'partner' per fomentar la sensibilització de les empreses amb capacitat d’exportació per començar a saber vendre a internet.
¿Què és més important per a Aliexpress, aconseguir clients o empreses que vulguin vendre els seus productes a través del portal?
Les dues coses són importants. Tenim un equip destinat a millorar l’experiència dels usuaris. L’obsessió és oferir una millor experiència que passa per tenir molts productes a la venda. A Plaza tenim més d’un milió de productes.
¿Quin volum de vendes ha aconseguit Aliexpress a Espanya, facturació, evolució, creixement...?
No en puc donar xifres. Hem crescut des del 2010. Espanya és el tercer país del món en vendes per a Aliexpress. Rússia és el primer, els Estats Units són el segon, i el tercer és Espanya. Ha sigut un país amb creixement orgànic, no hem invertit en màrqueting.
¿Sense xifres?
No.
¿Per quina raó a Aliexpress li ha sigut més fàcil vendre a Espanya que en altres països?
Espanya és un país molt atrevit. El 2010, quan poca gent comprava a internet a Europa, a Espanya ja hi havia molta gent que comprava a l’estranger, fora d’Europa, i esperava un mes a rebre el que havia comprat. No sé com explicar-ho, no soc espanyola, però al comprador espanyol sembla que li agrada explorar quan fa les seves compres, és molt atrevit i no té por. Hi ha una cultura similar en disseny, i la pàgina d’Aliexpress, amb molt color, agrada més als espanyols que a la resta d’europeus. A la Xina el disseny dels 'market places’ està ple de coloraines. En canvi, a Europa el disseny sempre és més simple. A Espanya, hi ha una cultura similar a la xinesa.
Doncs a Espanya s’ha criticat molt Aliexpress pel seu disseny una mica caòtic i sobretot per la pobra qualitat de les traduccions...
La traducció l’hem millorat moltíssim. Comparada amb la web del 2010, el canvi és important. Coneixem els acudits que es fan sobre les traduccions a les xarxes socials, i hi ha un equip específic per a cada idioma i per millorar la traducció automàtica. La traducció automàtica és el futur. Hi continua havent traduccions de baixa qualitat perquè treballem amb tots els idiomes. Per a un venedor és molt difícil facilitar un catàleg de productes en 18 idiomes però li interessa vendre.
Plaza és l’aposta d’Aliexpress per a les empreses espanyoles que volen vendre a la seva web. ¿Què la fa diferent?
Cada botiga a Plaza és del venedor. Cada venedor incopora el seu propi disseny, des del punt de vist estètic o tècnicament. Han de testejar l’efectivitat de la seva pròpia web a Plaza. Donem les eines intel·ligents per dissenyar la botiga. Pot utilitzar plantilles o un sistema basat en algoritmes que dissenya la botiga en funció de les vendes que s’obtenen.
¿Com veu el mercat ‘online’ a Espanya en cinc anys?
Crec que la penetració de la compra 'online' a Espanya és encara molt reduïda comparada amb Àsia o amb els EUA. Potser és d’una mitjana del 4%. En alguns sectors més. Hi ha un potencial de creixement brutal. Pot arribar al 30% en cinc anys, sobretot entre la generació Z.
¿I quin paper tindran les xarxes socials en aquest creixement?
Cada vegada més es farà una compra social, més orientada a contingut. El comprador investigarà i consultarà informació a les xarxes socials en bloguers, youtubers o líders socials abans de comprar. Per això, els venedors han de treballar i generar contingut relacionat amb xarxes socials, una cosa que és característica d’Aliexpress.
¿Es percep clarament la influència dels bloguers i youtubers en les vendes?
Sí, clarament. Blogs i youtubers són determinants en la venda 'online'. Dinamitzen moltíssim les vendes. Tenim una plataforma en què repartim tasques entre ells perquè al final són els 'influencers' els més capaços de generar continguts. Són altres socis o 'partners' que volem tenir. A la Xina o al Japó tenim milions de vendes per aquests venedors a les xarxes socials. La plataforma és molt madura per generar continguts i vendes des de les xarxes socials.
¿Quines comissions de vendes s’emporten aquests 'endosers' de xarxes socials?
N’hi ha alguns que estan cobrant aquest 8%, fins i tot aliens a la plataforma Aliexpress. A Espanya aquest camp s’ha desenvolupat molt. Sobretot en l’electrònica. Abans de comprar un mòbil és bo conèixer les proves dels productes. En moda també és cada vegada més usual la consulta a les xarxes socials. Al final faciliten la conversió monetària de l’interès dels clients. Contingut i compra social són fonamentals en el desenvolupament futur del comerç electrònic.
¿Aliexpress prepara també la seva entrada en serveis?
Ara mateix no. Però és un sector molt interessant perquè és el que més factura al món, el sector virtual, més que productes físics. A Tmall es venen tiquets i entrades o entreteniments digitals. A la Xina s’ha comprat la plataforma de vídeos, i també Aliesport, weipocket, fa un pas més avançat que a la resta del món en productes virtuals.
¿També a Europa?
És molt complicat quant a la integració tecnològica. No és la nostra prioritat, primer hem de conquistar més espanyols amb productes físics i el futur serà arribar a productes virtuals. La marca és coneguda entre els consumidors però menys entre les empreses. Hi ha també confusió sobre el grup Alibaba. Alibaba és per a l’exportació a l’engròs. Per als que volen vendre a la Xina han de parlar amb Tmall. Farem una campanya amb el teixit empresarial per donar a conèixer els nostres serveis. Les empreses han de canviar el xip i pensar que poden vendre a través d’Aliexpress.
Notícies relacionadesA la Xina les empreses també paguen un fix a més de la comissió de venda. ¿Aquest sistema s’implantarà a Espanya?
L’únic ingrés ve de la comissió de la compra que paga l’usuari. A la Xina, els venedors poden pagar per invertir en trànsit. I sí, en un termini de temps molt breu cobrarem a Espanya aquest servei. Els que volen millorar el seu posicionament en les recerques pagaran una tarifa que s’està estudiant en aquest moment. Sempre serà com més competitiva millor. El que volem és abaixar totes les barreres perquè tots els venedors tinguin la seva botiga a Aliexpress. El més important és que tinguem una gran varietat de productes. El sistema de pagament serà decidit per l’oficina central a la Xina. Només es cobrarà a partir d’una determinada venda.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia