zentauroepp49381943 barcelona 9 08 2019 huelga de vigilantes en el aeropuerto de190809211607

zentauroepp49381943 barcelona 9 08 2019 huelga de vigilantes en el aeropuerto de190809211607 / JOAN CORTADELLAS

L'aeroport de Barcelona es lliura del caos malgrat la vaga de vigilants

El compliment dels serveis mínims evita les llargues cues

La ministra de Treball descarta el laude per resoldre l'aturada

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No hi va haver caos. A diferència del que va passar fa dos anys amb la vaga d’Eulen, aquest divendres, el primer dia del’aturada indefinida convocada pels empleats de l’empresa encarregada dels controls de seguretat de l’aeroport de Barcelona (Trablisa), la jornada va transcórrer amb relativa tranquil·litat. Els viatgers van haver de fer una mica més de cua de l’habitual, però els serveis mínims del 90% van fer que les esperes fossis assumibles, amb un màxim de 40 minuts en el pitjor dels casos. La vaga, això sí, continua, per la qual cosa no es descarta que hi hagi jornades pitjors.

“Amb un 90% de serveis mínims... tot i que segueixis la vaga, només la pots seguir moralment mentre vas passant maletes”, va denunciar la presidenta del comitè de vaga de Trablisa, Genoveva Sierra. Els convocants de l’aturada ja havien avisat que era “pràcticament impossible” que es notés la incidència de l’aturada pels serveis mínims dictats, i és més o menys el que va passar aquest divendres: hi va haver viatgers que van acudir a la terminal diverses hores abans del que ho haurien fet en cas de no haver-hi vaga; que es van ajuntar amb els que no sabien ni que hi havia aturada. Hi havia més personal d’informació a l’aeroport, i Aena s’havia preparat per gestionar cues més llargues. Això, sumat a l’obertura amb normalitat de tots els filtres, va suposar que com a màxim les esperes fossin de 30 minuts a la T-1 i de 40 a la T-2.

Mesures

Segons els sindicats, això va ser possible gràcies a diverses irregularitats. Per exemple, el representant del comitè de vaga Fidel Gómez va assegurar que l’empresa havia portat treballadors d’altres aeroports (“hi ha diners per pagar el doble a gent de Mallorca quan està dient que no hi ha diners per a les nostres demandes, és una cosa surrealista”, va dir). També, que s’havia “preferit reduir la gent als filtres i obrir més per donar més velocitat de pas”, una cosa que va impedir que es complís amb alguns protocols de seguretat, com els controls aleatoris d’explosius. Finalment, va denunciar que hi va haver més presència del normal de guàrdies civils darrere dels filtres.

A l’altre costat, la directora de Recursos Humans de Trablisa, Pilar Albacete, va afirmar que es va produir un “funcionament normal” als filtres de seguretat de l’aeroport, i tot i que va admetre que pot ser que hagin vingut treballadors de Trablisa d’altres aeroports per a aquests dies, va emfatitzar que no s’està substituint treballadors en vaga: “Poden haver vingut amb temps, com van venir el cap de setmana passat”, va dir, abans de reiterar que es tracta d’una vaga “abusiva i il·legal”.

Per la seva banda, la ministra de Treball en funcions, Magdalena Valerio, va afirmar en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres que el Govern no té previst recórrer a la figura del laude arbitral per resoldre la vaga, i va confiar “que es respectin els serveis mínims i el dret de vaga, però amb respecte a la normativa vigent”.

Sense data

Notícies relacionades

De moment, no hi ha prevista una nova reunió entre els treballadors i l’empresa, i la convocatòria de vaga continua present. Aquest dissabte s’espera que passin per l’aeroport al voltant de 160.000 persones, i diumenge, 180.000 més, amb uns mil vols (entre sortides i arribades) per a cada un dels dies. Aena i les aerolínies recomanen acudir amb anterioritat a la terminal corresponent per si la situació empitjora.

cortadellas-video / periodico

Així us hem explicat la primera jornada de vaga a l’aeroport de Barcelona.

Actualitzar

Fa 1930 dies

Fa 1930 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Fa 1931 dies

Carregar més