suposat frau

Comença a Alemanya el macrojudici a VW pel 'dièselgate'

Gairebé mig milió d'afectats, entre els quals milers d'espanyols, reclamen compensacions en el gegant de l'automòbil

Un robot, a la línia de muntatge d’un Volkswagen, a la planta de Wolfsburg, en una imatge d’arxiu.

Un robot, a la línia de muntatge d’un Volkswagen, a la planta de Wolfsburg, en una imatge d’arxiu. / AFP / PHILIPP GUELLAND

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Mig milió de demandants europeus, entre els quals milers d’espanyols, buscaran a partir d’aquest dilluns al’Audiència de Braunschweig (Alemanya) una compensació del fabricant automobilístic Volkswagen (VW) pel cas de manipulació d’emissions contaminants.

Es tracta de la primera macrodemanda que arriba als tribunals a Alemanya –després d’una reforma legal aprovada el novembre passat– i Volkswagen, en el si del qual va esclatar el 2015 l’escàndol del frau als motors dièsel, ha advertit que es prepara per a un procés que pot durar «anys».

La demanda, encapçalada per l’Associació Alemanya d’Organitzacions de Consumidors (VZBV) i el club d’automobilistes ADAC, aspira a demostrar que els seus clients, propietaris de vehicles afectats per l’escàndol de les emissions, han vist com els seus cotxes perdien valor per l’escàndol i han de ser compensats.

El president de la VZBV, Klaus Müller, s’ha mostrat optimista i ha assegurat que «és possible que els diners flueixin ràpidament», malgrat que l’empresa s’ha negat a arribar a un acord prejudicial.

Segons l’Oficina Federal de Justícia d’Alemanya, fins al 25 de setembre eren 468.992 els conductors que s’havien afegit a la macrodemanda, tot i que era possible inscriure’s per formar part del procés fins aquest diumenge.

Un dels bufets que representa els afectats és Dolce Lauda, amb uns 4.000 consumidors d’Alemanya, Itàlia i Espanya, la major part espanyols.

Deu bufets espanyols representen l’Associació d’Afectats per l’automobilística alemanya, que agrupa més de 3.000 damnificats a Espanya.

L’acusació apunta a la recent sentència de l’Audiència de Coblenza, que va obligar VW a indemnitzar el propietari d’un Sharan amb 26.000 euros per aquest mateix cas, una sentència pionera que ha sigut recorreguda pel fabricant.

Volkswagen, per la seva banda, ha anunciat que aportarà un peritatge de l’auditora Deloitte, que estima que el podria lliurar del pagament d’indemnitzacions als consumidors.

Segons aquest informe, el valor residual dels models investigats no va baixar al conèixer-se la manipulació el setembre del 2015, si no a partir del tercer trimestre del 2017, després de publicar-se informacions sobre la possible prohibició de circulació per a alguns vehicles dièsel a Alemanya.

Això posaria en dubte l’argument de l’acusació que la pèrdua de valor dels vehicles és culpa de l’escàndol.

Segons dades de VW, al voltant d’11 milions de vehicles a tot el món –uns 2,5 milions a Alemanya– incorporaven en el seu ‘software’ comandaments que trucaven les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) només durant les proves en laboratori.

Notícies relacionades

A la carretera, aquests vehicles contaminaven molt més del permès i del que constava en els seus papers, perquè el ‘software’ desactivava per defecte el filtre que reduïa les emissions de NOx, però també la potència.

Els models afectats són Jetta, Golf, Beetle i Passat, així com l’Audi A3 que muntaven un motor dièsel del tipus