informe pioner

El sector de la premsa aporta 36.333 llocs de treball i 6.231 milions de riquesa

Un estudi d'AMI i Deloitte remarca la contribució dels mitjans a la cohesió social i el creixement regional

La seva activitat és percebuda com un «garant de credibilitat» davant l'ascens de les 'fake news'

zentauroepp50996863 ramon alonso191120100526

zentauroepp50996863 ramon alonso191120100526 / JOSE LUIS ROCA

3
Es llegeix en minuts
P. Allendesalazar

La premsa té un paper clau per garantir el dret a la informació i el desenvolupament en les societats democràtiques i, a més, contribueix de forma rellevant al’economia. Així es desprèn d’un informe presentat aquest dimecres a Madrid i elaborat per la consultora Deloitte per al’Associació de Mitjans d’Informació (AMI), encapçalada per Javier Moll, president de Prensa Ibérica, empresa editora d’EL PERIÓDICO. El sector, segons l’estudi, va aportar 6.231 milions d’euros de riquesa el 2018, dels quals 5.222 milions corresponen a la seva contribució al PIB espanyol i la resta es produeixen a l’exterior, i va generar 36.333 llocs de treball, dels quals 31.064 són a Espanya. 

«Estem sortint d’una crisi molt dura, però les dades demostren que estem forts i comptem amb un gran futur», ha apuntat Ramón Alonso, director general d’AMI, després de remarcar que els mitjans són percebuts per la societat com el «garant que la democràcia és tal». Per la seva part, Concha Iglesias, directora de mitjans de Deloitte, ha apuntat que la premsa «ha passat una etapa molt complicada per la crisi, però el que ve ara és collir els fruits de tot el que s’ha fet» gràcies que ha sabut defensar la qualitat dels seus continguts.

Un terç del PIB cultural

Com és habitual en aquest tipus d’anàlisi, el document té en compte tant els impactes directes (grups de premsa, distribuïdores, plantes d’impressió no pertanyents a editores, i punts de venda) com els indirectes (proveïdors) i induïts (consums de les llars). Per cada euro de producció directa, se’n generen sis d’addicionals en la resta de l’economia, i per cada ocupació directa, cinc llocs de treball més. A partir de l’estudi d’uns 80 grups editorials espanyols, es constata que el sector suposa un terç del PIB de la indústria cultural i creativa, en la qual s’enquadra l’activitat de la premsa. Els grups de mitjans, en concret, són el principal contribuïdor de l’aportació del sector: representen el 71% de la riquesa generada i el 60% dels llocs de treball.

L’activitat de la premsa també té una contribució positiva a les arques públiques. Amb dades d’una mostra representativa, Deloitte estima que les empreses del sector van pagar 49,2 milions d’euros en impostos l’any passat, entre els abonats directament (principalment el de societats, amb una taxa del 29%, superior al tipus nominal del tribut del 25%) i els recaptats per al sector públic (IRPF i IVA).

Per posar-lo en perspectiva, la quantitat equival al 7,77% de la seva xifra de negoci, la venda en un any de 32.842 exemplars o el 6% del que recapten les autonomies pels impostos cedits per l’Estat. Caldria sumar-l’hi una contribució tributària indirecta d’uns 15,5 milions d’euros, així com els potencials gravàmens sobre serveis digitals que estan en estudi, que podrien suposar2,7 milionsmés.

Credibilitat

L’informe, en qualsevol cas, remarca que «el valor més gran» aportat per la premsa és de caràcter sociocultural. El sector és percebut com un «garant de credibilitat», ja es tracti de diaris de difusió nacional, regional o digital, en un moment en què l’ascens de les ‘fake news’ ha elevat la preocupació per la veracitat dels continguts. La premsa és el mitjà que més confiança genera per davant de la televisió i la ràdio, segons l’informe ‘Digital News Report ES’ el 2018. A més, els diaris van obtenir una mitjana de set punts sobre deu en una enquesta sobre credibilitat realitzada per Reuters.

Notícies relacionades

L’estudi destaca que el sector contribueix activament al «desenvolupament cultural, el foment de la marca Espanya i la transparència». Juga, en aquest sentit, un important paper vertebrador del país, ja que facilita «acostar» les institucions i organismes públics els ciutadans i fomenta l’«educació i els valors cívics». Prova d’això és la distribució dels seus continguts: el 38% és actualitat, el 30% cultura, el 8% economia i el 24% opinió i serveis. També ho és que cobreix el 100% del territori espanyol, gràcies a les seves 250 edicions nacionals i regionals, que li permeten atendre el que més interessa als ciutadans i recollir l’opinió de tots els actors, que genera cohesió social i fomenta el creixement regional.

El document remarca, així mateix, que la premsa és una «palanca» per alsanunciants, ja que els permeten posar de relleu els seus productes i serveis al dirigir-se a una audiència «fidelitzada que relaciona la marca amb confiança i proximitat». Ho demostra la xifra rècord de lectors assolida l’any passat (més de 17 milions, un 50% més que fa 20 anys) i creixement constant tant de lectors exclusius digitals (7,99 milions, un 14% més que el 2010) com de lectors conjunts de paper i digital (3,43 milions, el 4% més).