MULTA MILIONÀRIA
França multa Google amb 150 milions per abusar amb la publicitat
L'Autoritat de la Competència considera que la multinacional imposa normes «discriminatòries» als anunciants
Google, el gegant publicitari d’internet, ha sigut multat aquest divendres a França amb 150 milions d’euros, perquè les regles que imposa als anunciants del seu motor de cerca són opaques tenint en compte la seva posició dominant en el mercat.
L’Autoritat de la Competència de França considera en la seva resolució que les condicions que Google imposa als anunciants no són objectives ni transparents i les qualifica de «discriminatòries».
El gegant d’internet ha anunciat que recorrerà la sanció i ha assegurat que la seva política amb els anunciants persegueix «protegir» els internautes d’«anuncis abusius».
Una opinió que no comparteix l’Autoritat de la Competència, segons la qual «l’opacitat i l’absència d’objectivitat d’aquestes regles fan difícil la seva aplicació pels anunciants, mentre Google pot modificar-les de manera difícilment previsible i decidir en conseqüència si les respecten o no». Aquesta política –afegeix en el seu dictamen– perjudica els clients anunciants del motor de cerca, però, també, els usuaris.
Publicar la sentència
A més de la multa, el regulador l’obliga a publicar la sentència en el seu propi motor de cerca durant una setmana.
Es tracta de la tercera multa més gran imposada per aquesta instància regulatòria i la primera contra Google, que anteriorment ha sigut sancionada a França per la Comissió Nacional d’Informàtica i Llibertats i pels tribunals per clàusules abusives.
La resolució es refereix a les pàgines patrocinades que Google mostra quan un usuari efectua una recerca i que el gegant d’internet ven a través de subhastes entre anunciants.
L’Autoritat de la Competència hi va intervenir després d’haver rebut una denúncia d’un anunciant francès, ja que la seva publicitat va ser suspesa pel motor de cerca sense avís previ i, segons les seves al·legacions, sense motius objectius i transparents.
90% del mercat de cerques
Google, que representa el 90% de les cerques a França i que té més del 80 % del mercat publicitari associat, «està obligat a definir regles de funcionament de la seva plataforma d’anunciants de manera objectiva, transparent i no discriminatòria», segons la resolució. No obstant, en l’actualitat «no es basen en cap definició precisa i estable, cosa que deixa llibertat a Google per interpretar-les segons les situacions», afegeix.
El gegant d’internet, a més, «ha modificat la seva interpretació de les regles» fet que genera «inseguretat jurídica i econòmica» als anunciants, que han comprovat que, fins i tot en el si de Google, no tots els equips tenen la mateixa visió. Per si fos poc, aquestes modificacions de normes no són comunicades als clients anunciants.
Finalment, Competència considera que Google ha aplicat de manera discriminatòria aquestes regles, al suspendre els anuncis d’unes empreses i permetre’n uns de similars procedents d’altres.
Notícies relacionadesAl seu parer, totes aquestes pràctiques porten a pensar que el motor de cerca «ha ideat una estratègia deliberada i global destinada a pertorbar la competència», a l’impedir la publicitat d’anunciants amb estratègies innovadores.
En particular, la multinacional nord-americana ha donat prioritat a les empreses que proposen serveis que es paguen a través dels espais publicitaris, activitat que, d’altra banda, també ofereix Google, conclou.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia