MULTA MILIONÀRIA
França multa Google amb 150 milions per abusar amb la publicitat
L'Autoritat de la Competència considera que la multinacional imposa normes «discriminatòries» als anunciants

Google, el gegant publicitari d’internet, ha sigut multat aquest divendres a França amb 150 milions d’euros, perquè les regles que imposa als anunciants del seu motor de cerca són opaques tenint en compte la seva posició dominant en el mercat.
L’Autoritat de la Competència de França considera en la seva resolució que les condicions que Google imposa als anunciants no són objectives ni transparents i les qualifica de «discriminatòries».
El gegant d’internet ha anunciat que recorrerà la sanció i ha assegurat que la seva política amb els anunciants persegueix «protegir» els internautes d’«anuncis abusius».
Una opinió que no comparteix l’Autoritat de la Competència, segons la qual «l’opacitat i l’absència d’objectivitat d’aquestes regles fan difícil la seva aplicació pels anunciants, mentre Google pot modificar-les de manera difícilment previsible i decidir en conseqüència si les respecten o no». Aquesta política –afegeix en el seu dictamen– perjudica els clients anunciants del motor de cerca, però, també, els usuaris.
Publicar la sentència
A més de la multa, el regulador l’obliga a publicar la sentència en el seu propi motor de cerca durant una setmana.
Es tracta de la tercera multa més gran imposada per aquesta instància regulatòria i la primera contra Google, que anteriorment ha sigut sancionada a França per la Comissió Nacional d’Informàtica i Llibertats i pels tribunals per clàusules abusives.
La resolució es refereix a les pàgines patrocinades que Google mostra quan un usuari efectua una recerca i que el gegant d’internet ven a través de subhastes entre anunciants.
L’Autoritat de la Competència hi va intervenir després d’haver rebut una denúncia d’un anunciant francès, ja que la seva publicitat va ser suspesa pel motor de cerca sense avís previ i, segons les seves al·legacions, sense motius objectius i transparents.
90% del mercat de cerques
Google, que representa el 90% de les cerques a França i que té més del 80 % del mercat publicitari associat, «està obligat a definir regles de funcionament de la seva plataforma d’anunciants de manera objectiva, transparent i no discriminatòria», segons la resolució. No obstant, en l’actualitat «no es basen en cap definició precisa i estable, cosa que deixa llibertat a Google per interpretar-les segons les situacions», afegeix.
El gegant d’internet, a més, «ha modificat la seva interpretació de les regles» fet que genera «inseguretat jurídica i econòmica» als anunciants, que han comprovat que, fins i tot en el si de Google, no tots els equips tenen la mateixa visió. Per si fos poc, aquestes modificacions de normes no són comunicades als clients anunciants.
Finalment, Competència considera que Google ha aplicat de manera discriminatòria aquestes regles, al suspendre els anuncis d’unes empreses i permetre’n uns de similars procedents d’altres.
Notícies relacionadesAl seu parer, totes aquestes pràctiques porten a pensar que el motor de cerca «ha ideat una estratègia deliberada i global destinada a pertorbar la competència», a l’impedir la publicitat d’anunciants amb estratègies innovadores.
En particular, la multinacional nord-americana ha donat prioritat a les empreses que proposen serveis que es paguen a través dels espais publicitaris, activitat que, d’altra banda, també ofereix Google, conclou.
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump