HISTÒRIES MÍNIMES
Predir la millor collita
Amb intel·ligència artificial i 'big data', Raw Data crea models de predicció quantitatius i qualitatius de producció agroalimentària.
zentauroepp51887061 22 01 20 sant sadurn d anoia celler juv i camps historia m200124101419 /
En quant temps una plantació donarà fruits i quants quilos es podran recollir a cada parcel·la són dades que ajuden a planificar el rendiment de terres i hores de feina en aquestes. Pluja, sol, calamarsa o gelades juguen un paper determinant. Com més informació ajudi a predir el resultat final, més exacta podrà ser una planificació alineada al màxim benefici empresarial.
Albert Duaigües i David Olmo van pensar en això: per a una decisió correcta, com més informació, millor. I fent un màster de ‘big data’ van començar a idear el que és avui Raw Data: solucions de ‘big data’ per al sector agroalimentari.
Duaigües, ADE, ja tenia experiència al sector. És l’artífex del ‘software’ de sostenibilitat ambiental eFoodPrint Print per a empreses agroalimentàries desenvolupat amb la URV. David Olmo, format en Estadística i Psicologia, coneixia el sector a través de finques familiars d’oliveres a Jaén. Tots dos van veure com d’útil podia ser la digitalització de models de predicció, quantitativa i qualitativa al camp.
«Parlant amb clients de eFoodPrint, vam veure la possibilitat d’aplicar la intel·ligència artificial i el ‘big data’ al servei de les seves explotacions», afirma Albert Duaigües. I ¿com ho fan? «Unim moltes variables: meteorològiques, dimensions i característiques de la finca, parcel·la a parcel·la, el tipus de terra, la varietat cultivada, els anys de la plantació, la pluviometria, el vent, la radiació solar... I amb tot això creem models de predicció per saber com madurarà el cultiu», diu Duaigües.
Fins ara ho fan ells amb les dades que els proporciona cada client. Però a finals d’aquest mes esperen tenir llest un ‘software’ que facilita i automatitza els models de predicció perquè l’utilitzi el client. També treballen en la incorporació d’imatges per satèl·lit per aportar més informació.
Notícies relacionadesEls seus clients, la majoria al Penedès, Lleida i Tarragona, són sobretot viticultors i hortofructicultors. I actualment fan pilots amb empresaris de Valladolid, Múrcia i la Rioja. Fundada el juliol del 2018 amb 40.000 euros, l’any passat, Raw Data va facturar uns 100.000 euros i aquest any preveu triplicar aquesta xifra. Compten amb una injecció de 50.000 euros del CDTI (Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial) per invertir en innovació. I el novembre passat van obrir una ronda de finançament, amb què esperen, al final d’aquest primer trimestre, obtenir 150.000 euros. La seva intenció és incorporar dues persones més a la plantilla actual, de 4.
Raw Data té l’oficina al viver d’empreses de ProCornellà, ja que van participar en el seu programa d’incubació Open Future, amb què han obtingut el premi a la ‘start-up’ més innovadora, dotat amb 10.000 euros més 9 mesos d’estada gratuïta a les oficines on són.
Solucions digitals
Raw Data va néixer per solucionar. Amb Adecco, Juvé & Camps, el Centre Tecnològic de Catalunya (Eurecat) i el clúster de viticultura (Innovi) han creat un sistema d’identificació facial per al control d’accés a les finques.
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia